Je bekijkt nu Zorg voor de juiste mindset

Zorg voor de juiste mindset

LAAT HET NIET TE VER KOMEN!

Het is belangrijk om het niet zo ver te laten dat er sprake is van faalangst. De vorige keer heb ik het hier ook al over gehad. Het begeleiden van leerlingen met faalangst is niet eenvoudig en dus is het zaak dat we dit in een vroeg stadium onderscheppen. Het bereiken van het punt van faalangst was er niet in een dag dus het oplossen gaat ook niet in een dag helaas. Het zal een hobbelige weg zijn met veel vallen en opstaan – soms heb je het gevoel dat ze eerder achteruit gaan als vooruit. Zoals ik al eerder aangaf is zelfvertrouwen en een gevoel van veiligheid op dit gebied onmetelijk belangrijk. Een goed klasklimaat en een goede samenwerking met de docent zijn onmisbaar.

MAAK GEBRUIK VAN DEZE TIPS

  • Fouten maken mag
  • Van fouten leer je en dus kun je veel leren van veel fouten 😊
  • Praat met elkaar over de negatieve gevoelens
  • Wat is de realiteit? Is het realistisch om die gedachten te hebben?
  • Is het reëel – wat ze van zichzelf verwachten?
  • Geef complimenten vanuit een groei mindset
  • Laat zien dat ze niet alleen zijn in hun gevoelens
  • Ga aan de slag met de RET methode
  • Wat was hun bijdrage aan het succes. Zo zien ze dat het succes geen toeval was.

EEN GOEDE VOORBEREIDING

Het gebeurt vaak dat een leerling zenuwachtig is voor een toets omdat het zich onzeker voelt. Als het op de juiste manier geleert heeft, dan zal er vertrouwen zijn in het eigen kunnen. Een zelfverzekerde leerling heeft in veel gevallen minder last van faalangst. Hij heeft goed geleerd, hij weet wat er van hem verwacht wordt. De uitdrukking “Een goede voorbereiding het halve werk” gaat ook hier op. Daarom is het zo belangrijk dat de leerling weet wat zijn eigen leersysteem is en hier volledig gebruik van maakt. Het is ook belangrijk dat er in de klas geoefend wordt op de manier waarop er ook getoetst zal worden.

WAT ZEGGEN ZE TEGEN ZICHZELF?

De eerste stap om de faalangst aan te pakken, is het als probleem te herkennen – te erkennen en te accepteren. Spreek erover als een normaal iets en niet iets wat hen apart maakt. Laat de leerling zien dat er geen vooruitgang zal zijn zonder fouten. Fouten maken is een essentieel onderdeel van groeien en verbeteren. Besteed vervolgens de aandacht dan zaken die goed gingen. Leer de leerlingen inzicht krijgen in het verschil tussen hun werkelijkheid en de “echte” werkelijkheid. Een handige vraag die ze zichzelf kunnen stellen is: “Is dit echt waar?” Dan moeten ze namelijk vaak toegeven dat dit niet het geval is. Leer ze werken met het planten van positieve gedachten of beelden die hen rustig maken op een moment van stress. Zorg dat ze echt geloven in hun positiviteit. Alleen dan zal het helpen. Het zullen namelijk in veel gedachten denkfouten zijn die als ze eenmaal herkent worden, minder kracht zullen hebben.

DE JUISTE MINDSET

Faalangstige leerlingen hebben vaak een probleem in hun mindset. Hebben jullie ooit gehoord van de fixed vs growth mindset? Carol Dweck heeft hier veel onderzoek naar gedaan en heeft ontdekt dat leerlingen met faalangst last hebben van een fixed mindset. Dit wil zeggen dat ze uitdagingen uit de weg gaan en snel op geven bij problemen. Hun grootste angst is falen of gezien worden als dom. Leerlingen met een growth mindset daarentegen staan open voor verandering en ontwikkelen zich makkelijk. Ze gaan uitdagingen juist te lijf, houden vol in tijden van stress, staan open voor kritiek en leren van hun fouten en kijken naar het succes van anderen om deze technieken zelf ook toe te passen. Je ziet dat dit een totale andere benadering is van het leven. Het is voor álle kinderen van cruciaal belang om te werken vanuit een growth mindset. Dit zal hun voorbereiden op meer succes en zo zijn ze ook beter gewapend in tijden van moeilijkheid omdat ze weten dat dit van tijdelijke duur is en hun de kans geeft om te leren. En fixed mindset belemmert in hun functioneren. 

ZO GA JE VOL VERTROUWEN EEN TOETS TEGEMOET

Carolien Poels

Engels leren met dyslexie is een hele opgave. Maar met de juiste hulpmiddelen en benadering van de lesstof is het wel mogelijk om goede cijfers te halen.