Carolien Poels

Taalcoach Dyslexie en Engels

De combinatie van Cambridge docent Engels en ervaringsdeskundige geeft de ideale combinatie voor succes.

Het leren van Engels met dyslexie is mogelijk met de juiste benadering. 

Carolien Poels - Dyslexie Academy - cursussen - Engels leren -

Wie ben ik om jou te helpen?

Dit is mijn verhaal.....

Als ervaringsdeskundige weet ik waar de leerlingen mee worstelen. Dit is mijn verhaal…..

Ik heb jarenlang gewenst dat ik anders was. Bewust dan wel onbewust. Ik ging alles uit de weg wat ook maar enigszins met cijfers te maken had. Frustratie op frustratie dat er weer een plan stuk liep omdat ik moest rekenen. Op de lagere school werd ik weggezet als dom; een kind dat in de zomervakantie stapels rekensommen mee kreeg in de veronderstelling dat ik ooit het licht zou zien. Je kunt je voorstellen wat dat deed met mijn zelfbeeld. Op de middelbare school ging het een stuk beter omdat er meer in het leven bleek te bestaan dan getallen 🙂

 

Geen last maar een kracht!

 

Jaren later, inmiddels moeder van twee zoons leerde ik het bestaan kennen van visueel leren, gevoelsdenken en de bijbehorende leerstijlen. Plus later de diagnose van ADD. Er ging een wereld voor me open. Er werd ineens zoveel duidelijk, ik realiseerde me dat alles wat ik altijd als een last had gezien juist mijn kracht was.
Ik weet wat de vooroordelen zijn, wat de impact kan zijn op je zelfbeeld en hoe leraren je kunnen zien omdat je tot de 20% van de klas behoort waar het materiaal niet voor geschreven lijkt te zijn.

De liefde voor Engels werd met de jaren groter, ik was inmiddels Engels gaan studeren en tot mijn vreugde merkte ik dat ik ergens goed in was. Mijn ervaringen als dyscalculist zou ik gaan gebruiken om leerlingen met dyslexie te helpen. 

 

Mijn missie was geboren!

 

Steeds vaker kreeg ik de vraag van ouders of ik ook les gaf aan leerlingen met dyslexie. Ze deden namelijk echt hun best maar het wilde maar niet lukken. Ik wilde uitzoeken waar dat aan lag. In mijn beleving kon iedereen Engels leren, waarom had deze groep dan zo veel meer moeite om zich de taal eigen te maken. Toen ik door had waar dit aan lag en ik hier manieren voor ging bedenken om hier mee aan de slag te gaan, zag ik dat de leerlingen meer begrip kregen en dus betere cijfers gingen halen. Daarmee samen groeide het zelfvertrouwen. 

Ik laat leerlingen met dyslexie zien dat je eerst overzicht nodig voordat je kunt beginnen met het het begrijpen van de details. Je moet ook de waarom-vraag snappen. Waar ben ik mee bezig? Waarom heb ik deze tijd tijd nodig en hoe verschilt hij van een andere tijd. Hoe ziet deze tijd er dan uit? Middels deze inzichten en heldere stappen ontstaat er zo veel meer inzicht in de taal en gaan de leerlingen met stappen vooruit.  

Het enige dat de leerling bij mij “moet” is alle vragen stellen die ze kunnen bedenken. We gaan pas verder als de lesstof 100% begrepen wordt. Al hebben ze 10x dezelfde vraag. Het enige wat dit bewijst is dat ze erover nadenken of wellicht dat ik het niet goed heb uitgelegd 🙂 

Mijn eigen ervaringen op dit gebied is cruciaal voor het begrijpen waar de leerlingen tegen aan lopen en hier oplossingen voor bedenken.

 

Droombaan

 

Wie heeft er nog meer een baan waar ze dromen waar kunnen maken? Hoe fantastisch is het om te werken met creatieve, intuitieve, humoristische leerlingen en deze te zien groeien tot zelfverzekerde personen. 

Gesterkt door de wetenschap dat dyslexie dan wellicht een handicap is maar een die met de juiste benadering steeds minder belemmeringen met zich mee brengt. 

 

Het is tijd voor verandering!

Wat je verder nog moet weten is.....

Mexicaans eten, ik ben er gek op! Nachos en guacamole zijn een van de weinige redenen waarvoor je me midden in de nacht mag wakker maken. 

Na jarenlang op pumps te hebben gelopen in mijn vorige leven als grondstewardess zie je me nu alleen nog maar in sneakers en cowboylaarzen. 

Mijn volle ADD hoofd wordt rustig van woordzoekers en landschapsfotografie.  

 


Ik heb goed nieuws, ik heb mijn examen lezen/luister gehaald met een 6,3. Wat een oplichting is dat! Door het behalen van mijn examen komt er helaas een einde aan onze samenwerking. Ik wil jou bedanken voor je hulp en prettige manier van lesgeven. Ik heb me heel begrepen gevoeld en meer uitleg gekregen over wat dyslexie inhoudt, heel veel dank hiervoor.
Al vanaf jongs af aan loop ik tegen mijn dyslexie aan. Doordat ik voor mijn huidige opleiding verplicht was om mijn Engels op MBO 4 niveau af te ronden ben ik op zoek gegaan naar hulp. Dat heb ik gevonden en meer! Niet alleen zijn mijn Engelse vaardigheden verbeterd, nu pas begrijp ik eigenlijk wat dyslexie echt betekent. Ik ben enorm dankbaar dat ik je heb gevonden, hierdoor heb ik mijn examens met een goed resultaat afgerond.
Carolien, bedankt!
Je hebt er een ambassadeur bij.
Sabine Lips
Engels leren met dyslexie - Hie doe je dat!
Ik ben Tessa 40 jaar en heb dyslexie. Via Dyslexie Academy heb ik mijn Engels op kunnen halen naar een hoger niveau, dit wilde ik voor een vervolg opleiding.
Carolien heeft me daar heel fijn in begeleid . Dit omdat Carolien het lesgeven op een andere manier aanbied en ze kijkt naar je zwakke punten. Hier door kreeg ik doelgericht les . Ik ben blij dat ik dit heb gedaan ( is toch net even dat steuntje in de rug wat je nodig heb ). Als je Dyslexie heb en je heb moeite met Engels , raad ik het zeker aan om lessen te nemen bij Carolien.
Tessa Staamer

Engels leren met dyslexie ...... Zo doe je dat!