Carolien Poels - dyslexie en Engels

Maak het verschil
vanaf nu!

De training “Dyslexie Aanpakken: Theorie en Toepassing voor de Taaldocent” geeft leerkrachten praktische tools en inzichten om dyslectische leerlingen direct te helpen.

De problemen in de klas

Stel je voor, een van je leerlingen Emma, zit aan haar tafel, omringd door boeken en notities. Ze heeft urenlang geleerd, maar de woordjes lijken gewoon niet te blijven hangen. Je ziet de wanhoop in haar ogen en je hoort de frustratie als ze na een toets naar je toe komt en zegt: “Ik heb echt hard geleerd, maar waarom haal ik dan toch steeds die onvoldoende?

Dyslexie voor Docenten

Het frustreert je dat steeds dezelfde leerling, ondanks jouw inspanningen en herhaalde uitleg, de stof nog steeds niet begrijpt.

Je vraagt je af waarom er altijd een paar leerlingen zijn die niet meekomen in de klas, dit kan zijn vanwege dyslexie maar dit kan ook te maken hebben met add/adhd, autisme of hoogbegaafdheid.

Dit verhaal herhaalt zich keer op keer, en je zoekt naar oplossingen om deze leerlingen beter te laten presteren en hun leerervaring te verbeteren.

Op welke manieren kun je hen helpen?

Zijn er compenserende maatregelen die je kunt inzetten om hen te helpen?

In elke klas zit een Emma of een Olivier, die vaak worstelen met de vreemde talen en in het bijzonder met Engels. Je merkt dat ondanks hun harde werk, de resultaten uitblijven.

Dat kan anders!

Stel je nu eens voor.....

Dyslexie voor Docenten Vreemde talen

Dat je weet wat Engels zo moeilijk maakt

Waarom hebben juist leerlingen met dyslexie zoveel moeite met Engels?

Dat je weet welke hulpmiddelen je kunt inzetten

Welke hulpmiddelen kunnen er worden ingezet voor meer resultaat?

Dat je weet hoe er ook getoetst kan worden?

Wat is het effect voor de resultaten van de leerling met dyslexie?

Je staat voor de klas en alle leerlingen halen goede cijfers. Je weet eindelijk hoe bijvoorbeeld leerlingen met dyslexie denken en leren en je kunt daardoor de lesstof uitleggen op een manier die wel blijft hangen.

In de klas maak je ruimte voor individuele aanpassingen, waardoor Emma en haar klasgenoten de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Je bent bekend met de mogelijke aanpassingen aan toetsen en je weet hoe je deze effectief kunt inzetten. Hierdoor voelen je leerlingen, inclusief Emma, zich zelfverzekerder en presteren ze beter.

Dyslexie voor Docenten
Omdat je goed begrijpt waar leerlingen zoals Emma tegenaan lopen, kun je inspelen op hun specifieke behoeften. Door proactief oplossingen aan te dragen, help je hun zelfvertrouwen te vergroten.

Door kleine aanpassingen in je manier van lesgeven, merk je dat niet alleen Emma, maar alle leerlingen in je klas profiteren. De klas is blij en de cijfers gaan omhoog.

Emma voelt zich eindelijk begrepen en ondersteund. Je ziet een glimlach op haar gezicht, wetende dat je een verschil hebt gemaakt.

Ben je benieuwd wat deze aanpak voor jouw team kan betekenen?

Plan dan nu een vrijblijvende kennismaking in

Tijdens de training “Dyslexie Aanpakken: Theorie en Toepassing voor de Taaldocent” krijg je praktische tips die je direct kunt toepassen in de klas.

Je ontdekt waarom Engels leren zo’n moeilijke taal is EN hoe je deze de lesstof het beste kunt aanbieden aan je leerlingen.

Het is een complete formule voor succes, zodat jouw leerlingen beter presteren.

Het is een nieuwe, verfrissende kijk op leren met als resultaat meer kennis, goede resultaten & blije leerlingen

Je leert de sterke kanten van deze leerlingen herkennen en benutten.

Ik laat zien hoe je de Engelse les zo aanpast dat iedereen mee kan doen en succes ervaart.

Met concrete tips en handige technieken maken we het makkelijker om dyslectische leerlingen te ondersteunen en hun zelfvertrouwen te vergroten.

Zo zorgen we samen voor een fijne en effectieve leeromgeving voor iedereen.

Ik wilde graag weten hoe ik met dyslexie kan omgaan tijdens de Engelse les. De kaartenbak is mij het meest bijgebleven. Er werden veel herkenbare ervaringen gedeeld; waardevol. Een aanrader om te volgen!
dyslexie academy
Martyna Hirowska
LMC Voortgezet Onderwijs Rotterdam
Ik liep vast met Engels. Hoe kan ik de leerlingen woorden laten onthouden en begrijpend lezen. Het stappenplan voor het aanleren van grammatica is mij het meest bijgebleven. Samen met de tips voor tekstbegrip en hoe hoe de kaartenbak kan helpen bij het vergroten van de woordenschat. Ik wil de training zeker aanraden! Je krijgt veel bruikbare informatie en hij is heel praktijkgericht.
dyslexie academy
Carla Dey
De Meerwaarde, Barneveld
Wat zijn leertips voor leerlingen met dyslexie (op het gebied van Engels)? Ik ga gelijk aan de slag met de woordbeelden. Deze hebben veel meer aandacht nodig en er moet ook meer aandacht zijn voor de uitspraak van woordjes. Zeker een aanrader voor andere onderwijsprofessionals! Het was een hele, fijne, duidelijke en zeer praktische dag! Ik heb het echt als zeer leerzaam en zinvol ervaren. Het was de reistijd (4,5 uur in totaal) meer dan waard. Er is me veel duidelijk geworden over het Engels wat ik me nooit eerder heb gerealiseerd; spelling en uitspraak verdienen evenveel aandacht bijv.
dyslexie academy
Lonneke van Uden
Theresia Lyceum, Tilburg
In een woord: Helder! Absoluut de moeite waard en aan te raden! Woordjes leren en werkwoorden toepassen is altijd een groot probleem bij leerlingen. Mijn denkwijze m.b.t. Engels is veranderd en ik weet nu waarom het leren van Engels zo moeilijk is. Ik heb dus meer begrip gekregen voor de problematiek. Ik weet nu hoe ik ze de woordjes beter kan laten aanleren en hoe ze werkwoorden kunnen toepassen in een zin.
dyslexie academy
Pauline de Groot
Het Nieuwe Eemland, Amersfoort
Dyslexie voor Docenten Bonus
Ik wilde als bijlesdocent Engels graag meer handvatten hebben om mijn leerlingen/studenten met dyslexie beter te begeleiden. Nu vind ik het wiel vaak zelf uit , soms al met de boeken van Carolien. Het is prettig om nu de achtergronden te kennen. Wat is graag wilde weten was: “Hoe verbeter ik de schrijfvaardigheid / leesvaardigheid / vaardigheid op het gebied van tekst verklaren van de leerlingen/studenten? Carolien is duidelijk en kan gemakkelijk inspringen op vragen en opmerkingen die tijdens de cursus naar voren komen. Ze weet echt waar ze over praat en heeft zelf veel actuele kennis en bovendien veel leservaring. De cursus was bovendien online en dat vond ik heel erg prettig.
dyslexie academy
Josette Roelofsen
Josette Roelofsen IMT
Ik wilde graag leren hoe ik dyslectische leerlingen kan begeleiden bij grammatica onderdelen van Engels. Carolien heeft heel veel kennis en kan dit zeer goed en enthousiast uitleggen. Met veel praktische tips, die ik gelijk kan toepassen bij de begeleiding van de dyslectische leerlingen. En ook het boek Van Wanhoop naar Blijdschap zorgt voor veel overzicht en structuur. De online cursus van 6 uur was eigenlijk te kort. Ik kijk uit naar een vervolg cursus. Ik zal de training zeker aanraden. Het was voor mij lang geleden dat ik in 1 cursus zoveel geleerd hebt!
dyslexie academy
Ilse Drost - Hogenkamp
Dyslexiecoach Christelijk Lyceum Veenendaal

€997,00

ex btw

in geval van individuele basis

Dyslexie voor Docenten Vreemde Talen

Altijd volledig aangepast aan jullie wensen!

Al zo’n 10 jaar begeleid ik met veel plezier leerlingen op het vmbo, havo, vwo, gymnasium, mbo en hbo naar succes bij toetsen en examens. De tips, kennis en handvatten die ik deel, komen voort uit jarenlange ervaring en gedegen onderzoek. Mijn doel is om elke leerling vol zelfvertrouwen en goed voorbereid aan de start te krijgen, zodat ze kunnen schitteren en slagen. Samen zetten we stappen vooruit, met praktische adviezen die echt werken.

Het ontwikkelen van hulpmiddelen en het geven van praktische handvatten aan leerlingen met dyslexie is mijn passie. Mijn missie is om juist deze leerlingen het vertrouwen te geven dat ze nodig hebben om te ontdekken dat Engels leren echt mogelijk is. Samen gaan we aan de slag om te laten zien dat ook zij mooie cijfers kunnen halen.
Carolien Poels - Dyslexie voor Docenten

Wat vonden anderen van de training
"Dyslexie Aanpakken:
Theorie en Toepassing voor de Taaldocent"

Er waren een aantal echte eye openers en ik ga het zeker bij mijn lessen toepassen. Vanuit de sectie Frans gaan wij, net als onze collega's Engels die de cursus bij jou hebben gevolgd een lessencyclus ontwerpen om dyslectische en taalzwakkere leerlingen extra te ondersteunen, maar het mooiste zou zijn het geleerde in de reguliere lessen te integreren. Het belangrijkste inzicht dat je mij hebt gegeven is dat leerlingen nog erg conceptueel denken en het visueel maken van de taal dus erg kan helpen. Dat het brein van een leerling met dyslexie echt anders werkt. Mijn leerdoel was leerlingen te kunnen helpen bij het leren zodat zij het plezier en de motivatie om een taal te leren krijgen. Waar ik de komende tijd mee aan de slag ga is mijn lessen aan passen om zodoende meer visueel te maken voor de leerling en een lessencyclus te maken om leerlingen te ondersteunen die een extra steuntje in de rug nodig hebben voor Frans. Bedankt voor de leerzame dag!
dyslexie academy
Isabelle Kranenburg
Oranje Nassau College
Toen ik thuiskwam was ik helemaal enthousiast. Ik heb er een fijn gevoel aan overgehouden, voor mij vooral een bevestiging dat ik het het al heel goed doe maar dat er nog steeds ruimte is voor verbetering. Meteen een aantal collega's gesproken over wat ik allemaal te weten ben gekomen. Het geeft een positieve kijk op de leerlingen met dyslexie en je rol als docent in de begeleiding van hen. Mijn collea's wilden er ook direct meer van weten en staan open voor de ideeen die jij mij gegeven hebt. Ik heb inzichten opgedaan waar ik mij nooit van bewust was maar die een hoop verklaren. Ik ga de leerlingen gerichter begeleiden in het leren van woordjes en het leren van de uitspraak. Daarnaast ook geleerd dat er meer mogelijk is binnen het dyslexieprotocol van onze school. Wij doen het al goed maar met de nieuwe inzichten kan het nog beter. Je hebt me veel zaken meegegeven om mee te nemen voor een nog betere begeleiding van mijn leerlingen. Nogmaals bedankt Carolien.
dyslexie academy
Anke van den Reek
Udens College
Carolien geeft praktische tips! De Dyslexie Academy heeft een uitgebreid aanbod en maakt Engels toegankelijk voor iedereen. Ik heb genoten van de studiedag waarin ik weer heel wat extra gereedschap heb mogen ontvangen. Iedereen kan leren leren maar ook iedereen kan Engels leren. Ik ben erg blij met deze uitbreiding van mijn professionele toolkit en ik denk dat iedere (taal) docent zijn voordeel kan doen met deze training. Ik ga in ieder geval de tips en tools het komende jaar inzetten. Ik blijf je volgen!
dyslexie academy
Esther Hofs - Jellema
De Studieschuyt
Ik zocht naar praktische manieren om Engels uit te leggen aan dyslectici / leerlingen met een rechtsgeorienteerde leerstijl. Vooral de grammatica overzichten + de leermethode met de kaartenbak zijn me het meest bijgebleven na deze dag. Je snap nu ook dat je niet lukraak maar overal plaatjes bij moet plakken maar de leerlingen beter zelf kunt laten visualiseren. Deze training zal ik zeker aan anderen aanraden. Hartelijk dank voor de fijne + leerzame dag met handige materialen!
dyslexie academy
Joke Perfors-Innemee
Jolingual Taal & Training Services
Ik wilde graag weten hoe ik dyslectische leerlingen praktische hulp kan bieden bij het aanleren van Engelse woorden. Wat mij daarom het meest bijgebleven is dat ik woorden het best visueel kan aanbieden en ze zo laten leren. Absoluut een aanrader! Iedere docent Engels zou deze training moeten volgen. Ik heb héél veel geleerd. Bedankt!
dyslexie academy
Tanja Langevoort
Nuborgh College, Tilburg
Mijn collega's en ik zijn erg enthousiast over de fantastische materialen. We gebruiken ze veel in de klas. We hebben inmiddels ook de flashcards ingevoerd als manier om in de les de woordjes te leren voor een woordjestoets en zien dat dit voor veel leerlingen goed werkt!
dyslexie academy
Marjolein vd Plas
Haarlemmerlyceum, Hoofddorp
Ik wilde graag weten waarom leerlingen met dyslexie juist Engels zo moeilijk vinden. Wat me het meest is bijgebleven van de training is hoe belangrijk het is om leerlingen bewust te maken dat ze zowel uitspraak, betekenis en woordbeeld moeten weten. Dat je uitlegt waarom iets zo is en niet alleen dat iets zo is. De leerlingen moeten weten waarom het zo is. Ik wil de training zeker aan andere professionals aanraden. Het is zeer leerzaam. Je krijgt inzicht in hoe leerlingen met dyslexie leren en hoe je ze kunt helpen. De handvatten zijn ook handig voor leerlingen zonder dyslexie!
dyslexie academy
Mariska Schoon
Wellant College
Mijn hulpvraag was: Hoe kan ik dyslectische leerlingen van groep 7 & 8 de juiste ondersteuning geven. De focus ligt vaak op de ontwikkeling van lezen en spellen in de Nederlandse taal maar nu er Engels bij ons op school is ingevoerd vanaf groep 1 wil ik ook ondersteuning kunnen geven bij het onderwijs in de Engelse taal. Een dyslectische leerling in groep 7 is al zo gedemotiveerd dat ze niet meer in de les wil zijn. Daarom ga ik nu met haar Engels doen. Het kaartenbak systeem om woordjes te leren ga ik gelijk toepassen. Ik raad dit zeker aan!
dyslexie academy
Anja vd Plas
School voor jou
Men vond het een positieve en leerzame avond. Bedankt voor je presentatie! Hier volgt een verzameling van de reacties van de deelnemers aan de lezing Dyslexie en Engels. Geeft stof tot nadenken. Carolien komt kundig over. Goede presentatie. - Leuk en interessant - Boeiend en herkenbaar - Veel nieuw inzichten
dyslexie academy
LBRT
Haaglanden

Wil je ontdekken wat deze aanpak voor jou(w team) kan betekenen?

De docenten Engels waren erg bij!! Ze hadden al gelijk tips toegepast tijdens hun lessen. Bedankt voor een leerzame training.
dyslexie academy
Tessa Fennema
Logopediepraktijk Willewijs, Franeker
Ik liep er tegenaan dat mijn kennis van de Engelse grammatica in combinatie met de Nederlandse grammatica niet toereikend en effectief genoeg was in de begeleiding van examenkandidaten. Ik heb daarom het meest opgestoken van de grammaticatijden. Welke heb je echt nodig bij het opbouwen van een Engelse zin en de opbouw van een Engelse zin. Hoe je leerlingen in de examenklas dit stuk kunt bijbrengen om hun brief schrijven bijvoorbeeld op peil te brengen. De training is zeker aan te raden! Nu ik zelf er meer mee bezig ben geweest en het voor mezelf weer meer helder is, kan ik het ook beter overbrengen op mijn studenten.
dyslexie academy
Gerry vd Bruinhorst-Jongerden
RT praktijk De Ronde Venen

Een training boeken? Zo geregeld!

plan gratis kennismaking

Boek een vrijblijvende afspraak waarin we samen de specifieke wensen en behoeften van jullie school in kaart brengen. Tijdens het gesprek bespreken we concrete mogelijkheden voor ondersteuning.”

gericht plan op maat

Op basis van ons gesprek stel ik een voorstel op dat volledig is afgestemd op de specifieke situatie en behoeften van jullie school. Zo zorgen we samen voor een passende oplossing.”

trainingsdag met impact

Het is een training) met een interactieve opzet, waarin praktijkoefeningen centraal staan, zodat je de geleerde vaardigheden direct kunt ervaren en leert toepassen.

evaluatie en vervolgstappen

Na afloop evalueren we de behaalde resultaten zorgvuldig en bespreken we op gestructureerde wijze eventuele vervolgstappen.

×
×

Winkelwagen