Reviews - Wat is er mogelijk?
Ik heb voor de leestoets een 5 gekregen, dankzij uw boek!


Wellicht leuk om te weten: Zakariye is geslaagd voor haar MAVO diploma en heeft voor haar Engelse examen een 6,3 (!) gehaald. Dit betekent dat dus ook een 6 voor Engels op haar eindlijst.























Ik heb enorm veel geleerd en heb voor mijn gevoel de boel weer onder controle. Heel veel dank daarvoor!!!!!
Olivier Steenbergen – 4 mavo
Het is echt niet te geloven maar hij heeft een 8,0 voor de betreffende toets!!!
Wij zijn nog steeds helemaal overdonderd. Na 1,5 jaar alleen maar dikke onvoldoendes gewoon een hele dikke voldoende en een van de beste cijfers van de klas.

Het is groot feest! IK BEN GESLAAGD VOOR MIJN ENGELS EXAMEN!! Ik heb mijn cijfers terug van mijn lees- en luisterexamen. IK HEB GEWOON EEN 6,6 GEHAALD !!!!!!!!!
Hierna heb ik ook nog een 6.6 voor spreken en gesprekken en een 6.9 voor schrijven gehaald.





Zonnige groet,



Carolien geeft Willem het vertrouwen in wat hij kan en legt de grammatica op een heel overzichtelijke manier uit waardoor Willem het wel snapt en hij ook het ook kan toepassen bij de toetsen. Carolien geeft ook veel praktische tips hoe je met dyslexie overzicht kan houden tijdens het maken van toetsen. Willem gaat nu met vertrouwen zijn eindexamenjaar in.



Dyslexie gecombineerd met een sterk ontwikkelingspotentieel (hoogbegaafdheid) krijgt onvoldoende aandacht in het onderwijs. Helaas wordt dit (nog) niet door iedereen gezien en begrepen.
Carolien begrijpt wat de leerling nodig heeft. Ze kijkt en luistert naar de behoefte van de leerling. Ze varieert in oefeningen. Ze geeft de leerling vertrouwen en rust in het gaan begrijpen van de taal Engels. Een fijne samenwerking en flexibiliteit.
Het investeren was de moeite waard, een meerwaarde en bovenal een goede basis die van belang is voor onze kinderen.



Je bent sowieso veel beter dan een bijles via een organisatie waar ze studenten inhuren. Je bent ook beter dan een docent op school omdat je het op een andere manier uitlegt. Je checkt ook echt of ik het begrepen heb door vragen te stellen. Ik heb dyslexie en door jou snap ik Engels een stuk beter.
Kortom ik vond het heel fijn om alles door jou uitgelegd te krijgen.









Carolien pakt het heel persoonlijk aan. Er ligt geen standaard les klaar met wat de die keer gaan doen maar je stelt een vraag en daar gaat zij dan op in. Zo kom je veel dieper in de grammatica terecht.

Ze is dit jaar van code rood naar code groen gegaan en ik verwacht dat ze volgend jaar naar 3 havo gaat. Wij zijn super trots op haar! Ze heeft dit jaar vele m eer zelfvertrouwen gekregen. Mede dank zijn de extra lessen.

Op deze manier ging het super!

Maar wat ik nu geleerd heb is dat alles in een schemaatje past.
Wat ik nu merk is dat als ik een opdracht maak, ik het ook echt snap.
U begrijpt hoe ik denk!


Doordat Carolien het op een andere manier aanbied en ze kijkt naar je zwakke punten. Hierdoor kreeg ik doelgericht les. Ik ben blij dat ik het heb gedaan. Het is toch net even dat steuntje in de rug wat je nodig hebt.
Als je dyslexie hebt en je hebt moeite met Engels, raad ik je zeker aan om lessen te nemen bij Carolien.

Voordat we contact hadden gelegd stond Jos er niet goed voor bij Engels. Hij miste het overzicht met betrekking tot de grammatica. Hier liep bij steeds op vast. Nu heeft hij veel beter begrip van de grammatica. Hij snapt alles een stuk beter en dat zien we ook aan de cijfers. De wijze waarop Carolien de grammatica behandeld is erg zinvol voor Jos. Vanuit het overzicht kan hij de verschillende onderdelen veel beter integreren.

Voordat de lessen begonnen was er een achterstand opgebouwd. De lesstof van de basisschool sloot niet aan bij de stof waarmee in het voortgezet onderwijs begonnen werd. Daardoor was het lastig om de lesstof te volgen. De gevolgen waren slechte cijfers en geen uitzicht op verbetering. De situatie was, dat als er niets veranderde, onze dochter niet naar het volgende leerjaar kon met het gevolg dat ze van haar favoriete school af moest.
We weten dat onze dochter anders leert dan de meeste leerlingen. Ze kan goed leren mits de lesstof voor haar op de juiste wijze wordt aangeboden. Onze dochter is een beelddenker, een mooie gave, echter voor de wijze waarop lesstof normaal wordt aangeboden past het minder goed.
Scholen zitten in een vast patroon en kunnen
of willen hier niet van afwijken. Oplossingen zoeken binnen scholen kan, maar is vaak lastig en het resultaat is onzeker. Er wordt van de leerlingen in de brugklas verwacht dat ze al een groot deel van de Engelse taal beheersen. Voor onze dochter was het net of ze Chinees moest leren. Er werd zoals bij de vakken Frans en Duits niet bij het allereerste begin begonnen. Ook lag het tempo behoorlijk hoog, waardoor ze in de eerste week al begon met een enorme achterstand!
Het resultaat is dat onze dochter, na het volgen van de bijlessen, hard op weg is naar een voldoende als gemiddelde. Ze is gegaan van vette onvoldoendes naar ronduit schitterende cijfers. Ze krijgt complimenten van de leerkrachten en zelfs wij als ouders krijgen complimenten. Dat laatste is niet nodig, ze doet het echt zelf.
Tijdens de les heeft onze dochter geen pen in haar handen gehad, er werden geen oefeningen gemaakt. Er werd gepraat en er werd gekeken of de lesstof werd begrepen. De bedoeling van de lesstof wordt uitgelegd en niet eindeloos herhaald. Voor beelddenkers is het belangrijk dat de bedoeling wordt overgebracht, de rest volgt dan vanzelf.
Niets moet en iedereen is anders. Maar als de lesstof niet eenvoudig wordt geleerd zijn wij er als ouders van overtuigd dat aan de toegepaste leer methodiek kan liggen. Als de aangeboden methodes niet passen kan er een patroon van tegenslagen ontstaan met het gevolg dat je als leerling het niet meer overziet. Dit is heel erg, hiermee worden jonge, super creatieve mensen voor het leven getekend. Wij hebben hulp gezocht en hopen dat onze kinderen plezier in leren houden.



Nu is mijn woordenschat uitgebreid en zijn de tijden goed uitgediept weet ik ze toe te passen in een zin. Het heeft me vertrouwen gegeven dat ik zekerder ben geworden in het Engels spreken.








Ondanks dat we thuis veel tijd en energie besteedde aan het Engels was er geen vooruitgang. De grootste struikelblokken waren het lezen van Engels, logica bedenken in de taal en het niet begrijpen waarom dezelfde lettercombonaties verschillende klanken hebben. Daarom wilde ze zelfs thuis niet meer hardop lezen.
Luna begrijpt nu meer van de taal. Ze heeft een beter beeld van de problemen waar ze als dyslect tegenaan loopt.
Carolien legt de stof op een begrijpelijke manier uit en er kan extra aandacht worden besteed aan moeilijke onderdelen. Luna haar zelfvertrouwen groeit nog steeds en ze haalt allemaal voldoendes. Wij zijn zeer tevreden!!


Het ging totaal niet op school met Engels en daardoor zakte de rest van de vakken ook terug, er was zelfs sprake van dat ze hem nog een niveau wilde laten zakken.
De dyslexie werd zo'n grote beperking voor hem, terwijl hij na het GT nog steeds naar de HAVO wil gaan en nog de motivatie heeft om door te gaan. Daarom zijn we gaan zoeken naar een manier om hem te helpen. Door de juiste aanpak veranderde zijn overtuiging en had hij door dat het hem ging lukken en werd de drive om zijn diploma te halen alleen maar groter. Hij wilde terug naar de HAVO.
De combinatie dyslexie en Engels sprak ons erg aan en hebben daarom de keus gemaakt om wekelijks een rit naar Voorschoten te maken om hem prive les te laten krijgen van Carolien. Hij heeft een andere manier van woordjes leren aangeleerd. Daarnaast heeft Carolien alle grammatica doorgenomen. Hij begrijpt nu voor het eerst in al die jaren de grammatica, leert op een andere manier, gaat meer vrije tijd overhouden en betere cijfers halen. Het resultaat was een 6 op zijn rapport.
De grootste struikelblokken vooraf waren vooral: het niet aankunnen van de hoeveelheid stof in combinatie met dyslexie en het niet begrijpen van de grammatica en spelling van Engels. Hierdoor ook een falend gevoel, zoveel energie die erin gestopt wordt maar geen goed resultaat opleverde.
Hij kwam veel onbegrip tegen, dyslexie wordt vaak niet begrepen. Hij had hierdoor een negatief zelfbeeld maar door de begeleiding en persoonlijke aandacht van Carolien durft hij nu aan te geven wat hij niet snapt en heeft hij veel geleerd in de in de tijd dat hij bij Carolien lessen heeft gekregen. 3 jaar grammatica inhalen is niet niets. Na al die jaren tobben en ploeteren voelt hij zich eindelijk begrepen en gaat hij "beloning" krijgen in de vorm van goede cijfers.
De conclusie van onze zoon nu: "Ik begin nu eindelijk de grammatica te snappen en vind Engels leren niet meer zo erg omdat mijn cijfers nu eindelijk goed zijn."

Dank je wel Carolien!

De lessen waren zeer plezierig, omdat de uitleg in het Nederland was. Hierdoor begreep ik beter hoe de taal in elkaar steekt. Ook het naslagwerk werkt zeer fijn. Verder heeft ze me goed geholpen om alles inzichtelijk te krijgen door schema's te maken. Dit heeft en zal mij verder helpen om Engels beter te begrijpen en betere zinnen te kunnen maken.
Dank je wel Carolien voor wat je mij allemaal geleerd hebt. Thanks!

Ze vond Carolien aardig en vooral ze kon goed uitleggen.
Ook vond ze het grammatica boek fijn.
Door de lessen kreeg ze meer grip op de stof en daardoor meer zelfvertrouwen.
Carolien is flexibel in het aanbieden van de lessen, we konden samen goed afstemmen in wat mijn dochter nodig had.
Heel prettig!
