prive begeleiding 1-op-1

hoe ontstaan de problemen?

Iedere leerling heeft een eigen manier van leren. Een visuele leerstijl bijvoorbeeld is een creatieve, drie-dimensionele manier van denken. De prive begeleiding Engels gaat uit van deze manier van denken en kan heel veel moois opleveren. Op school levert dit echter vaak veel problemen op. De manier waarop we op school de lesstof aanbieden is vaak niet de manier waarop de leerling informatie verwerkt. 

Dit is waar een leerling met dyslexie dan ook vaak tegenaan loopt. De problemen zijn vaak ook breder. Naast problemen met taal zijn er vaak ook problemen met zelfvertrouwen, planning en organisatie. 

De dyslectische leerling is namelijk gebaat bij structuur en een overzicht van de lesstof voordat we details gaan aanbieden. Dat gebeurt op school andersom. 

Herken je dit?

☑️ doorzettingsvermogen

☑️ moeite met gedachten verwoorden

☑️ onverwacht heldere inzichten

☑️ moeite om systematisch te werken

☑️ inzicht van stof nadat het totaalbeeld er is

☑️ buikpijn als ze aan Engels denken

 

☑️ geen tijdsbesef

☑️ concentratieproblemen

☑️ wisselende prestaties

☑️ faalangst

☑️ veel fantasie, vindingrijkheid en originaliteit

☑️ de hoop opgegeven om het ooit te leren

Waarom is Engels zo moeilijk

De problemen met Engels komen voort uit het feit dat Engels eigenlijk bestaat uit 2 talen. Een geschreven taal en een gesproken taal. Een woordbeeld ziet er dus heel anders uit als dat het uitgesproken wordt. Daarom hebben veel leerlingen met dyslexie zoveel problemen met deze taal. Er moet een koppeling gelegd gaan worden tussen deze twee talen. Dan kun je ook als dyslect Engels leren. 

het belang van de waarom-vraag

Op school moeten we grammatica leren en moet je woordjes kunt leren. Het is dan wel handig dat je weet, hoe je als leerling met dyslexie het beste de taal eigen kunt maken. De grote vraag die iedere leerling altijd heeft is “waarom”? We denken bij de vraag “waarom” altijd aan peuters/kleuters die de hele dag bij alles vragen – Waarom? Waarom? Waarom? -. 

Die vraag stellen we bij de begeleiding echter constant. Waarom gebruiken we die tijd? Waarom heb je eigenlijk grammatica nodig? Inzicht in het gebruik is voor iedereen nuttig maar voor veel leerlingen cruciaal. Een goede basis van de Engelse grammatica is essentieel wil je er verder op kunnen bouwen. Het is dus verstandig om de stof van de afgelopen tijd eens de revue te laten passeren alvorens er nieuwe stof bijkomt of om gewoon goede zinnen op papier te kunnen zetten.

Grammatica toepassen - Hoe doe je dat?

🌟 Wanneer gebruik je welke tijd?

🌟 Waarom gebruik je een bepaalde tijd?

🌟 Hoe ziet die tijd eruit?

🌟 Hoe maak je een bevestigende / ontkennende / vraagzin?

 

Grammatica heeft een doel. Het is niet een doel op zich, zoals het op school wel lijkt te zijn. Je wilt iets duidelijk maken, welke constructie heb je dan nodig?

De leerling heeft tijdens de training alle tijd om vragen te stellen. Ze hoeven zich niet bezwaard te voelen dat de rest van de klas het al wel snapt en zij nog niet. Binnen now-time vliegen de vragen je om de oren en volgt het begrip daarna.

De begeleiding kan ingevuld worden naar volledig eigen wensen. Deze begeleiding loopt synchroon met school. Wil je weten hoe je je het beste kunt voorbereiden op een grammatica toets? Kun je wel wat tips gebruiken voor een lees- of luistertoets? Wellicht moet je een boek lezen en wil je hier samen mee aan de slag. 

Wil je dat er contact is met school zodat de begeleiding compleet afgestemd kan worden op de schoolplanning? Dan is dit de perfecte training hiervoor.  

Dit wil iedere leerling!

☑️ goede cijfers halen

☑️ zelfvertrouwen 

☑️ snappen hoe de grammatica in elkaar zit

☑️ woordjes onthouden nadat ze geleerd zijn

 

☑️ overgaan naar het volgende jaar

☑️ voor het eindexamen slagen

☑️ een grotere woordenschat hebben

☑️ goede zinnen op papier kunnen zetten

Maak de dromen waar!

We beginnen met een traject van 12 lessen waarin we een goede start kunnen maken met het helder krijgen van wat er de komende periode op de planning staat en op basis hiervan maken we een plan om hieraan te gaan werken. Zodra deze planning helder is, kunnen we bepalen welke praktische handvatten er nodig zijn om direct in de praktijk te brengen. Je ontvangt een link van de online agenda waarin je zelf de lessen vastlegt. Het boek “Van Wanhoop naar Blijdschap” moet apart aangeschaft worden.   

Tijdens de sessies is er alle gelegenheid om alle vragen stellen die er nodig zijn om het begrip te krijgen. Als zij het niet snappen heb ik het niet goed uitlegd……… 

Tijdens de lessen op school is hier vaak geen tijd voor en krijgt de leerling vaak te horen dat dit stof is die al behandeld is en dat daar op dit moment niet verder op ingegaan kan worden. Als je dat een paar keer gehoord hebt, stop je met vragen stellen want dat heeft toch geen zin. 

Het is echter zo dat een leerling met dyslexie vaak langer nodig heeft om de informatie te verwerken en dus pas later vragen gaat hebben.    

praktische uitleg
Contactmomenten live of via Google Meet
1-op-1 begeleiding
extra oefeningen in google classroom

prive begeleiding prive begeleiding

Voor wie is deze begeleiding?

Tijdens de prive begeleiding behandelen we de onderdelen die er op school spelen. Dit is dus niveau onafhankelijk. 

Dit kan dus een VMBO/MAVO leerling zijn maar ook een HAVO/VWO leerling. Op elk niveau worden er zaken van de leerling verwacht. Deze gaan we doornemen.  

Als deze kennis niet goed beheerst wordt is het net als bouwen op drijfzand. Het gebouw heeft geen goede fundering en zal een keer instorten. 

Zodra de basis goed is, kunnen we verder gaan bouwen met moeilijkere onderdelen. 

Wat anderen ervan vonden!

De grammatica begrijpen en toepassen is toch wel het lastigst. Net als het doorzetten na een slecht cijfer. Maar wat ik nu geleerd heb is dat alles in een schemaatje past. Wat ik nu merk is dat als ik een opdracht maak, ik het ook snap.
U begrijpt hoe ik denk!
Dyslexie Academy
Kaj de Lange - 3 atheneum
Alles in een zin toepassen en weten wanneer ik wat moet gebruiken is mijn struikelblok. Ik weet nu dat er veel verbanden zijn tussen de losse grammatica onderdelen en hoe je dat kunt zien. Ik ben er trots op dat ik nu weet waar de grammatica over gaat en dat ik snap wat de docent uitlegt.
Carolien pakt het heel persoonlijk aan. Er ligt geen standaard les klaar met wat we die keer gaan doen. Je stelt een vraag en daar gaat zij dan op in. Zo kom je veel dieper in de grammatica terecht.
Dyslexie Academy
Ilse de Jong - 3 gymnasium
Ik vind schrijven in het Engels het moeilijkst. De goede uitleg van de grammatica heeft mij het meest geholpen. Ik ben trots op mijn cijfer voor Engels. Ik merk dat mijn Engels (luisteren en spreken ook) vooruit is gegaan. Je hebt veel begrip voor mensen met dyslexie. Je kunt makkelijk en goed met jou praten. Ik ben heel blij!
Dyslexie Academy
Sophie Bovekerk - 3 vmbo kader
Carolien heeft mij het vertrouwen gegeven dat Engels leren ook leuk is! Met herhalen en oefenen heb ik meer zelfvertrouwen gekregen en zie ik hoe mooi de Engelse taal is.
Dyslexie Academy
Zonnige groet, Iris
Wij willen je hartelijk bedanken voor alle steun die onze dochter de afgelopen periode heeft mogen ontvangen met Engels. Maar ook voor je begrip voor alle andere zaken waar iemand met dyslexie tegenaan loopt.
Dyslexie Academy
Syberta Bomas
Alle onderdelen van het Engels vond ik moeilijk. Er was eigenlijk niets wat ik makkelijk vond. Wat mij het meest is bijgebleven is dat je in 1 les net zoveel opsteekt als in een hele week Engelse les op school. Ik durf nu meer te zeggen in de klas omdat ik dan het antwoord weet. Dan ben ik trots.
De lessen zijn gezellig maar ook leerzaam!
Dyslexie Academy
Anandi Bomas - 4 havo
Yes!
Ik kan met trots melden dat ik voor het grammatica tentamen een 6 heb gehaald en zo ben ik weer een stapje dichterbij mijn propedeuse.
Dyslexie Academy
Wouter van Rosmalen
Het gaat super goed met Noor bij Engels. Ik kom graag bij je terug als dat weer nodig is!
Ze heeft veel geleerd en je hebt haar goed op weg holpen. Dank daarvoor!
Dyslexie Academy
Annelies Groenhoff
De zinsopbouw en algehele grammatica vond ik het lastigst aan Engels. De overzichtelijke uitleg van de verschillende grammatica onderdelen hebben mij heel erg geholpen. Ik merk zeker verandering in mijn school prestaties bij Engels. Waarbij ik vooral trots op ben is dat mijn zinsopbouw in het Engels heel erg vooruit gegaan is en hierdoor heb ik ook meer zelfvertrouwen gekregen. Je bent sowieso veel beter dan een bijles via een organisatie waar ze studenten inhuren. Je bent ook beter dan een docent van school omdat je het op een andere manier uitlegt. En je checkt of ik het ook echt begrepen heb door vragen aan me te stellen. Ik heb dyslexie en dankzij jou snap ik Engels een stuk beter!
Dyslexie Academy
Jip Sonnemans - 5 havo
Onze dochter heeft heel veel profijt van de lessen van Carolien. Ze heeft op haar laatste grammatica toets een 7,2 gehaald dus de lessen hebben zeker geholpen. Carolien weet de grammatica regels heel duidelijk uit te leggen. Het boek is super handig, ook los van de lessen. Daarnaast geeft ze ook leuke oefeningen die je zelf kan maken om de stof te laten dalen.
Dyslexie Academy
Juliette Jansen
Ik vond het een hele fijne en leerzame cursus! Het was fijn om met iemand te zitten die je alles op een makkelijke manier kan uitleggen en die alleen op jou gericht is. Zodat het gaat op jouw tempo en met iemand die alles net zo lang kan uitleggen tot je het echt begrijpt. Ik heb er veel aan gehad. Dank u wel daarvoor!
Dyslexie Academy
Elisa Carree
Het volgend jaar moet ik veel brieven schrijven. Ik nu wat de docent bedoelt als ze de naam van een tijd zegt. Je bent heel geduldig en bij jou voel ik me niet dom als ik iets niet weet.
Dyslexie Academy
Onderbouw leerling
Er moest vertrouwen komen in de start met Engels. Er is nu kennis van goede studievaardigheden.
De combinatie van Engels met dyslexie en beelddenken was de aanleiding om met deze training te beginnen.
Dyslexie Academy
Ouder gesprek
Resultaten zijn toch het belangrijkst en dat zijn er. De combi van instructie en uitwerken is fantastisch. De achterstand die niet in te halen leek, lijkt nu wel overbrugbaar.
Er was een goede samenwerking, overzicht en inzicht, snel schakelen, goed meedenken, flexibiliteit en verstand van zaken.
Dyslexie Academy
Ouder evalutie
De taalregels toepassen, het onthouden en door elkaar gebruiken van alle tijden vond ik het lastigst aan Engels.
Waar ik het meest trots op ben is dat ik de regels zo snel leer en dat ik nu na een paar lessen al meer heb geleerd dan op school.
Je geeft alles duidelijk aan, je herhaalt veel, je kunt het allemaal op je eigen gemak doen en in je eigen tempo. Je hebt veel grapjes tussendoor waardoor het leuk blijft.
Dyslexie Academy
Leerling op evaluatieformulier
De Stones leren en zinnen maken is echt het moeilijkste aan Engels leren.
Jouw grammatica uitleg is mij het meeste bijgebleven. Ik ben trots op mijn cijfer van deze module. Het gaat steeds beter. In het begin had ik een 2,2 maar nu heb ik al een 6.3.
Je grammatica uitleg zal ook fijn zijn voor andere leerlingen. Het grote boek met alle Engelse dingen heeft mij erg goed geholpen.
Dyslexie Academy
Leerling commentaar op formulier
Ik vind spreken en grammatica erg moeilijk. Het meest bijgebleven is je uitleg over de grammatica. Na jouw uitleg snapte ik het veel beter. Ik merk nu als ik opdrachten maak dat ik beter weet hoe het moet. Het gaat nu tijdens de les beter.
De combinatie van duidelijke uitleg en goede opdrachten vond ik fijn.
Dyslexie Academy
Leerlingformulier
De Stones leren en zinnen maken is echt het moeilijkste aan Engels leren.
Jouw grammatica uitleg is mij het meeste bijgebleven. Ik ben trots op mijn cijfer van deze module. Het gaat steeds beter. In het begin had ik een 2,2 maar nu heb ik al een 6.3.
Je grammatica uitleg zal ook fijn zijn voor andere leerlingen. Het grote boek met alle Engelse dingen heeft mij erg goed geholpen.
Dyslexie Academy
Leerling commentaar op formulier
Zinnen maken en stof toepassen vind ik het moeilijkst. Je manier van grammatica uitleggen in combinatie met aantekeningen is fijn. Het gaat steeds beter. De Stones gaan vooruit. Het goede is de 1-op-1 uitleg met het "grote" boek en de aantekeningen. Het is veel beter dan een half uur van een student op school die er ook minder verstand van heeft en die je niet meer informatie geeft dan dat in het schoolboek staat.
Dyslexie Academy
Leerling 3 vwo
De basis grammatica vind ik lastig.
De stapjes die ik moet volgen zijn mij het meest bijgebleven.
Ik ben er trots op dat ik de cursus heb gedaan, netjes steeds mijn opdrachten heb gemaakt en dus heb doorgezet. Ik merk nu al verbetering.
Anderen leerlingen "moeten" voor jou kiezen omdat je alles rustig stap voor stap uitlegt. Je luistert goed en begrijpt mij ook. Als ik het nog niet snap dan leg je het nog een keer uit zonder minachtend te doen.
Dyslexie Academy
Julia Spoor 3 havo

Engels leren met dyslexie ..... Zo doe je dat!