GOEDE CIJFERS VOOR ENGELS KANSLOOS?

NIET MET DEZE FORMULE praktisch & effectief

OOK MET DYSLEXIE KUN JE GOEDE CIJFERS VOOR ENGELS HALEN

herken je dit?

sad face Je puber lijkt onverschillig maar hij heeft eigenlijk gewoon de moed opgegeven om het ooit te leren

sad face Je zoon of dochter heeft al bijles (gehad) maar dit helpt niets want het is meer van hetzelfde 

sad face De resultaten zijn erg wisselend. Op het gevoel na een toets kunnen ze niet vertrouwen en dat zorgt voor steeds groter wordende frustatie en faalangst 

sad face “Ik kan niet nog harder werken – ik heb nog meer vakken.”

sad face “Of ik nu lang of kort leer, het maakt toch niet uit dus ik leer liever voor een ander vak.”

dit is namelijk wat er verkeerd gaat

❌ De manier waarop we op school de lesstof aanbieden is niet de manier waarop de leerling informatie verwerkt 

❌ De problemen gaan dieper dan taal. Vaak zijn er ook problemen met zelfvertrouwen, planning en organisatie 

✅ Je dyslectische puber is namelijk gebaat bij structuur en een overzicht van de lesstof voordat we details gaan aanbieden. Op school gebeurt dit andersom.  

Waarom is Engels zo moeilijk

Engels bestaat eigenlijk uit 2 talen. Een geschreven taal en een gesproken taal

Een woord ziet er heel anders uit als dat het uitgesproken wordt. Dat is de reden dat leerlingen met dyslexie zoveel problemen hebben met deze taal.

nietsdoen is geen optie

Je zoon of dochter is waarschijnlijk goed in de exacte vakken zoals scheikunde, wis- en natuurkunde maar met een 3 voor Engels blijf je toch zitten.   

Te lang wachten of hopen dat het overgaat maakt het probleem alleen maar groter. 

Je weet zelf heel goed wanneer je zoon of dochter hulp nodig heeft die verder gaat dan “gewoon meer oefenen, harder leren of Netflix kijken met Engelse ondertiteling”. 

Want dan is daar “ineens” de opmerking dat hij op zakken staat, blijft zitten of er een niveau lager wordt aangeraden.    

maar engels leren - hoe doe je dat dan?

De Engelse taal bezit een consequente logica die vaak niet aanwezig is in het Nederlands. Daarom het ook zo funest om letterlijk te gaan vertalen. De vertaling van de woorden kloppen niet, de woordvolgorde is fout en de grammaticale tijd maakt ineens dat de zin heel wat anders betekent dan je bedoelde. HELP! 

Dit is echter aan te leren als je op tijd begint. 

het belang van waarom en hoe

Op school moet je grammatica leren en moet je woordjes kunt leren. De grote vraag die iedere leerling altijd heeft is “waarom”? Hier wordt geen aandacht aan besteed. 

Die vragen zorgen echter voor de noodzakelijke verbanden en laat ze doordenken over het gebruik. Zo gaat het meer leven en zijn het niet slechts woorden op papier.  

– Waarom gebruik je die tijd? 

– Waarom heb je eigenlijk grammatica nodig? 

– Waarom moet je die woordenlijst of onregelmatige werkwoordenlijst uit je hoofd leren?

Geef structuur en houvast. 

Stomweg dingen uit je hoofd leren maar niet weten waarom of hoe je het gebruikt is zonde van de energie. Deze discussie ga je ook niet winnen. Laat ze zien wat het verband is tussen losse onderdelen en ze zullen er mee aan de slag gaan. 

is het niet veel fijner als ......

happy face Er rust en zelfvertrouwen is voor of tijdens een toets Engels

happy face Er wel goede cijfers zijn voor een toets Engels

happy face Als je puber weet hoe hij een boek kan lezen, de inhoud snapt en hier vragen over kan beantwoorden tijdens een boektoets of in een boekverslag

happy face Als je zoon of dochter weet hoe hij zich kan voorbereiden op een luistertoets of schrijftoets Engels 

happy face Als de woordjes wel blijven hangen die ze geleerd hebben 

begeleiding Engels met dyslexie begeleiding Engels met dyslexie

laat mij je hierbij helpen

Tijdens de 1-op-1 begeleiding neem ik hem/haar aan de hand om te kijken welke kennis al aanwezig is en welke kennis ontbreekt. Hiermee gaan we dan aan de slag. 

We nemen de schoolplanning door en bekijken wat er wanneer verwacht wordt. 

boek lezen engels Moet hij een boek lezen?

spreekbeurt houden engels Moet hij een presentatie houden?

je leert grammar bootcam Welke onderdelen moet hij kennen voor de grammatica toets?

luistertoets engels Heeft hij een luistertoets?

Boek toets engels Hoe oefent hij voor een leestoets?

 

Ze kunnen alle vragen stellen die ze hebben. Ze kunnen het ook honderd keer vragen, dit is in de klas niet mogelijk.

“Als jij het niet snapt, heb ik het niet goed uitgelegd ;)”

carolien poels

 

Een grote interesse voor talen, mensen, culturen en reizen leiden tot een opleiding Toerisme. De liefde voor Engels werd steeds groter en naast een baan bij de KLM ging ik lesgeven maar in het begeleiden van leerlingen met dyslexie had ik mij missie gevonden. 

Alle tips, kennis en handvatten zijn het resultaat van onderzoek en praktijkervaringen. Inmiddels heb ik jaren ervaring in het begeleiden van leerlingen (en docenten) en heb ik honderden leerlingen geholpen bij het krijgen van betere cijfers. 

Ik werk ook veel met scholen/docenten samen om te adviseren hoe het voor een leerling mogelijk is om Engels te leren. 

Carolien Poels - Dyslexie Academy

STRIPPENKAART VAN 12 SESSIES €767

veelgestelde vragen

voor wie is de begeleiding?

Tijdens de begeleiding behandelen we de onderdelen die er op spelen. Dit is dus niveau onafhankelijk. Dit kan dus een VMBO/MAVO leerling zijn maar ook een HAVO/VWO leerling. OP elk niveau worden er zaken van de leerling verwacht waar ze hulp bij kunnen gebruiken.  

hoe lang duurt het voordat er vooruitgang te zien is?

Vooruitgang is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Ten eerste is het belangrijk om in te schatten hoe groot de achterstand is. De ene leerling pakt de sotf met een andere uitleg sneller op dan een andere leerling. Daarom zijn de lessen ook 1-op-1. Ze zijn dan van niemand afhankelijk. Verder is automatiseren heel belangrijk. Hoe meer herhaalmomenten er naast de begeleiding zijn, hoe beter! 

Het traject is gezet op 12 sessies omdat dit het aantal is waarin er aandacht besteed kan worden aan de (ontbrekende) basis. 

is de vooruitgang blijvend?

Het gaat erom dat de leerling snapt hoe de verschillende onderdelen in elkaar passen en hoe ze met elkaar in verband staan. Het zal nooit makkelijk worden maar ze zullen er wel beter in worden! Ze krijgen praktische stappenplannen aangeleerd die ten alle tijde er weer bijgepakt kunnen worden als de stof weggezakt is. Zo kan de kennis nooit echt weg zijn. Herhaling zorgt er sowieso voor dat de stof steeds beter geautomatiseerd kan gaan worden. 

is er ook een vervolg?

We werken met strippenkaarten van 12x en deze kunnen aan elkaar geplakt worden. Zo kan er voor meerdere toetsperiodes samen gewerkt worden.  

hoe lang is een strippenkaart geldig?

Een strippenkaart is 365 dagen geldig vanaf het moment van aanschaffen en kan dus meegenomen naar het volgende schooljaar. 

"ik kan alleen op specifieke dagen"

Iedere leerling heeft toegang tot de online agenda waarin je zelf de sessies kunt inplannen of verplaatsten tot 24 uur van te voren. Zo is er altijd wel een dag en een tijd die uitkomt. Houd er wel rekening mee dat jouw gewenste dag of tijd 2-3 weken van te voren vol kan zitten. Dus plan ruim op tijd!

"waarom zit het starterspakket niet bij de begeleiding inbegrepen?"

Aangezien de boeken en andere zelfhulpmiddelen wellicht al eerder zijn aangeschaft zijn deze losgekoppeld van de begeleiding. Het is wel de basis van de begeleiding, we gebruiken deze middelen tijdens de sessies. Daarom moet je deze los aanschaffen. 

"ik probeer het eerst nog even zelf"

De zelfhulpmiddelen uit de webshop zijn ook zelfstandig te gebruiken. Je kunt hier ook mee aan de slag zonder mijn begeleiding. Mocht je later toch specifieke hulp nodi hebben, dan hoe je je alleen nog maar aan te melden voor begeleiding.

"wat is het verschil met andere soorten bijles/hulp?"

Je hebt zelf waarschijnlijk al gemerkt dat als begeleiding niet aansluit bij de leerling dat het weinig oplevert (behalve geen negatief zelfbeeld en frustratie). Je krijgt toegang tot de online leeromgeving waar alle instructie video’s, stappenplannen, extra oefenmateriaal klaar staat. Verder gaan we specifiek kijken naar de manier van informatie verwerking en welke gaten er inmiddels zijn ontstaan in het verwachte kennisniveau. We gaan top-down aan de slag om eerst te zorgen dat er overzicht is van alles wat ze moeten weten om vervolgens heel concreet aan de slag gaan met de specifieke problemen bij deze leerling. Wat heeft hij nodig? Waar gaat het fout?

Wat anderen ervan vonden!

De grammatica begrijpen en toepassen is toch wel het lastigst. Net als het doorzetten na een slecht cijfer. Maar wat ik nu geleerd heb is dat alles in een schemaatje past. Wat ik nu merk is dat als ik een opdracht maak, ik het ook snap.
U begrijpt hoe ik denk!
Kaj de Lange - 3 vwo
Alles in een zin toepassen en weten wanneer ik wat moet gebruiken is mijn struikelblok. Ik weet nu dat er veel verbanden zijn tussen de losse grammatica onderdelen en hoe je dat kunt zien. Ik ben er trots op dat ik nu weet waar de grammatica over gaat en dat ik snap wat de docent uitlegt.
Carolien pakt het heel persoonlijk aan. Er ligt geen standaard les klaar met wat we die keer gaan doen. Je stelt een vraag en daar gaat zij dan op in. Zo kom je veel dieper in de grammatica terecht.
Ilse de Jong - 3 gym
Ik vind schrijven in het Engels het moeilijkst. De goede uitleg van de grammatica heeft mij het meest geholpen. Ik ben trots op mijn cijfer voor Engels. Ik merk dat mijn Engels (luisteren en spreken ook) vooruit is gegaan. Je hebt veel begrip voor mensen met dyslexie. Je kunt makkelijk en goed met jou praten. Ik ben heel blij!
Sophie Bovekerk - 3 kader
Carolien heeft mij het vertrouwen gegeven dat Engels leren ook leuk is! Met herhalen en oefenen heb ik meer zelfvertrouwen gekregen en zie ik hoe mooi de Engelse taal is.
Zonnige groet, Iris
Wij willen je hartelijk bedanken voor alle steun die onze dochter de afgelopen periode heeft mogen ontvangen met Engels. Maar ook voor je begrip voor alle andere zaken waar iemand met dyslexie tegenaan loopt.
Syberta Bomas
Alle onderdelen van het Engels vond ik moeilijk. Er was eigenlijk niets wat ik makkelijk vond. Wat mij het meest is bijgebleven is dat je in 1 les net zoveel opsteekt als in een hele week Engelse les op school. Ik durf nu meer te zeggen in de klas omdat ik dan het antwoord weet. Dan ben ik trots.
De lessen zijn gezellig maar ook leerzaam!
Anandi Bomas - 4 havo
Yes!
Ik kan met trots melden dat ik voor het grammatica tentamen een 6 heb gehaald en zo ben ik weer een stapje dichterbij mijn propedeuse.
Wouter van Rosmalen
Het gaat super goed met Noor bij Engels. Ik kom graag bij je terug als dat weer nodig is!
Ze heeft veel geleerd en je hebt haar goed op weg holpen. Dank daarvoor!
Annelies Groenhoff
De zinsopbouw en algehele grammatica vond ik het lastigst aan Engels. De overzichtelijke uitleg van de verschillende grammatica onderdelen hebben mij heel erg geholpen. Ik merk zeker verandering in mijn school prestaties bij Engels. Waarbij ik vooral trots op ben is dat mijn zinsopbouw in het Engels heel erg vooruit gegaan is en hierdoor heb ik ook meer zelfvertrouwen gekregen. Je bent sowieso veel beter dan een bijles via een organisatie waar ze studenten inhuren. Je bent ook beter dan een docent van school omdat je het op een andere manier uitlegt. En je checkt of ik het ook echt begrepen heb door vragen aan me te stellen. Ik heb dyslexie en dankzij jou snap ik Engels een stuk beter!
Jip Sonnemans - 5 havo
Onze dochter heeft heel veel profijt van de lessen van Carolien. Ze heeft op haar laatste grammatica toets een 7,2 gehaald dus de lessen hebben zeker geholpen. Carolien weet de grammatica regels heel duidelijk uit te leggen. Het boek is super handig, ook los van de lessen. Daarnaast geeft ze ook leuke oefeningen die je zelf kan maken om de stof te laten dalen.
Juliette Jansen
Ik vond het een hele fijne en leerzame cursus! Het was fijn om met iemand te zitten die je alles op een makkelijke manier kan uitleggen en die alleen op jou gericht is. Zodat het gaat op jouw tempo en met iemand die alles net zo lang kan uitleggen tot je het echt begrijpt. Ik heb er veel aan gehad. Dank u wel daarvoor!
Elisa Carree
Het volgend jaar moet ik veel brieven schrijven. Ik nu wat de docent bedoelt als ze de naam van een tijd zegt. Je bent heel geduldig en bij jou voel ik me niet dom als ik iets niet weet.
Onderbouw leerling
Er moest vertrouwen komen in de start met Engels. Er is nu kennis van goede studievaardigheden.
De combinatie van Engels met dyslexie en beelddenken was de aanleiding om met deze training te beginnen.
Ouder gesprek
Resultaten zijn toch het belangrijkst en dat zijn er. De combi van instructie en uitwerken is fantastisch. De achterstand die niet in te halen leek, lijkt nu wel overbrugbaar.
Er was een goede samenwerking, overzicht en inzicht, snel schakelen, goed meedenken, flexibiliteit en verstand van zaken.
Ouder evalutie
De taalregels toepassen, het onthouden en door elkaar gebruiken van alle tijden vond ik het lastigst aan Engels.
Waar ik het meest trots op ben is dat ik de regels zo snel leer en dat ik nu na een paar lessen al meer heb geleerd dan op school.
Je geeft alles duidelijk aan, je herhaalt veel, je kunt het allemaal op je eigen gemak doen en in je eigen tempo. Je hebt veel grapjes tussendoor waardoor het leuk blijft.
Leerling op evaluatieformulier
De Stones leren en zinnen maken is echt het moeilijkste aan Engels leren.
Jouw grammatica uitleg is mij het meeste bijgebleven. Ik ben trots op mijn cijfer van deze module. Het gaat steeds beter. In het begin had ik een 2,2 maar nu heb ik al een 6.3.
Je grammatica uitleg zal ook fijn zijn voor andere leerlingen. Het grote boek met alle Engelse dingen heeft mij erg goed geholpen.
Leerling commentaar op formulier
Ik vind spreken en grammatica erg moeilijk. Het meest bijgebleven is je uitleg over de grammatica. Na jouw uitleg snapte ik het veel beter. Ik merk nu als ik opdrachten maak dat ik beter weet hoe het moet. Het gaat nu tijdens de les beter.
De combinatie van duidelijke uitleg en goede opdrachten vond ik fijn.
Leerlingformulier
De Stones leren en zinnen maken is echt het moeilijkste aan Engels leren.
Jouw grammatica uitleg is mij het meeste bijgebleven. Ik ben trots op mijn cijfer van deze module. Het gaat steeds beter. In het begin had ik een 2,2 maar nu heb ik al een 6.3.
Je grammatica uitleg zal ook fijn zijn voor andere leerlingen. Het grote boek met alle Engelse dingen heeft mij erg goed geholpen.
Leerling commentaar op formulier
Zinnen maken en stof toepassen vind ik het moeilijkst. Je manier van grammatica uitleggen in combinatie met aantekeningen is fijn. Het gaat steeds beter. De Stones gaan vooruit. Het goede is de 1-op-1 uitleg met het "grote" boek en de aantekeningen. Het is veel beter dan een half uur van een student op school die er ook minder verstand van heeft en die je niet meer informatie geeft dan dat in het schoolboek staat.
Leerling 3 vwo
De basis grammatica vind ik lastig.
De stapjes die ik moet volgen zijn mij het meest bijgebleven.
Ik ben er trots op dat ik de cursus heb gedaan, netjes steeds mijn opdrachten heb gemaakt en dus heb doorgezet. Ik merk nu al verbetering.
Anderen leerlingen "moeten" voor jou kiezen omdat je alles rustig stap voor stap uitlegt. Je luistert goed en begrijpt mij ook. Als ik het nog niet snap dan leg je het nog een keer uit zonder minachtend te doen.
Julia Spoor 3 havo

zullen we samen aan de slag gaan?

1-op-1 begegeleiding

STRIPPENKAART VAN 12 SESSIES €767

icons thanks to : https://icons8.com/icons

×
×

Winkelwagen

Chat openen
Hallo 👋
Kan ik ergens mee helpen?