Je bekijkt nu Waarom is Engels leren zo moeilijk?

Waarom is Engels leren zo moeilijk?

Engels leren kan een uitdaging zijn voor dyslecten, omdat ze vaak moeite hebben met de fonologische verwerking van taal. Dit betekent dat ze minder bewust zijn van de klankstructuur. In de praktijk houdt dit in dat ze moeite hebben met het omzetten van letters in klanken en klanken in letters.

Hier lees je waarom Engels dan zo moeilijk kan zijn en welke specifieke problemen er zijn bij het leren van Engels.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Moeite met het verdelen van woorden in klanken
  • Moeite met het samenstellen van woorden uit losse klanken

Deze uitdagingen maken het leren van Engels extra lastig, maar met de juiste aanpak en hulpmiddelen kan iedereen vooruitgang boeken!

"ik kan geen engels" - Engels leren met dyslexie

Laten we eens kijken naar de specifieke problemen bij het leren van Engels:

  1. Beperkte kennis van de uitspraak: Dit maakt het lastig om woorden correct uit te spreken en te begrijpen.

  2. Moeite met spellen: Zonder goed inzicht in de opbouw van woorden is het vaak moeilijk om de betekenis van woorden te herleiden en ze correct te spellen.

  3. Moeite met het onthouden van woorden: Nieuwe woorden blijven niet gemakkelijk hangen.

  4. Onvoldoende resultaat van intensief oefenen: Ondanks hard werken blijven de resultaten vaak achter.

Deze uitdagingen zie je ook terug in andere vaardigheden zoals spreken, luisteren, begrijpend lezen en schrijven. Maar het grootste struikelblok is het aanleren van de nieuwe klank- en tekenkoppelingen. In tegenstelling tot talen zoals Spaans en Italiaans, is het Engels niet transparant.

Hoewel het alfabet uit slechts 26 letters bestaat, gebruiken we deze om 44 verschillende klanken te maken! In Engeland krijgen leerlingen hier veel aandacht voor, maar in Nederland nauwelijks. En dat terwijl dyslecten dit inzicht juist zo hard nodig hebben.

Elke taal heeft zijn eigen unieke klanken. Bijvoorbeeld, Duits ligt dicht bij het Nederlands, maar Engels introduceert klanken die wij niet kennen, zoals de “th” in “the” en de “sh” in “ship”.

Engels is ook een van de minst klankzuivere talen. In het Spaans schrijf je wat je hoort, wat het leren een stuk eenvoudiger maakt. Daarom is het jammer dat er in Nederland zo weinig aandacht wordt besteed aan spelling- en uitspraakonderwijs. Een goede uitspraak leidt immers vaak tot correcte spelling.

In Engelse scholen wordt vanaf het derde jaar uitgebreid aandacht besteed aan deze klanken, maar in Nederland moeten leerlingen het vaak zelf uitzoeken. Ze worden geacht zelfstandig woordjes te leren en een systeem te ontdekken in de onbekende klanktekenkoppelingen.

Overzicht is voor alle kinderen nuttig, maar voor dyslectische kinderen is het cruciaal. Daarom zou elke leerling baat hebben bij uitgebreider uitspraak- en spellingonderwijs. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in het systeem. Hoe werkt het nu precies? Dat is de sleutel tot succes!

HET ENGELS KLANKSYSTEEM is lastig als je engels wilt leren met dyslexie

Hoeveel klinkers zijn er? 5! Klopt. a,e,i,o,u

Maar hoeveel klinkerklanken zijn er? 20! We kunnen de klinkerklanken onderverdelen in korte klinkers, lange klinkers en tweeklanken.

KORTE KLINKERS

Hier zijn wat voorbeelden van korte klinkers:

fish, cat, clock, umbrella, computer, egg and up

LANGE KLINKERS

Dit zijn lange klinkers:  tree, car, horse, boot, bird

TWEE KLANKEN

Als laatste hebben we de tweeklanken: train, bike, owl, boy, ear, chair, tourist

STEMHEBBENDE MEDEKLINKERS

Daarnaast zijn er 24 medeklinkers. Die kunnen we onderverdelen in stemhebbend en stemloos. Bij stemhebbende medeklinkers trillen de stembanden mee en bij stemloze medeklinkers niet.

Kijk maar eens naar het verschil tussen de “p” en de “b”. Wie hoort het verschil tussen  deze woorden? pet, bed en tussen de “d” en de “t” – bad, bat

En het verschil tussen de “v” en de “f”. Hoe spreek ik deze woorden uit? very, ferry

Als je dit verschil nooit uitgelegd hebt gekregen vraagt je zoon, dochter, leerling zich waarschijnlijk af waarom jij het over een “vleermuis” hebt terwijl je “slecht” bedoelt.

Dit zijn nog wat voorbeelden van stemhebbende medeklinkers: bag, dog, girl, jazz, leg, monkey, nose, singer, right, television, mother, vase, witch, yacht, zebra

STEMLOZE MEDEKLINKERS

Als laatste hebben we hier voorbeelden van stemloze medeklinkers: parrot, key, flower, T-shirt, snake, shower, thumb, chess, house

SPELLING VS UITSPRAAK

Hoewel het belangrijk is dat er inzicht is in de uitspraak omdat deze samenhangt met sommige spellingen zijn er ook veel verschillen tussen spelling en uitspraak. Dit maakt het Engels ook zo moeilijk.

Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van eenzelfde letter maar met verschillende klanken:

Voorbeelden: dough, enough, through, bought, cough

Of woorden die dezelfde klank delen maar geschreven worden met verschillende letters.

Voorbeelden:

day, great, name, eight

two, blue, loo, fruit, news, Europe

milk, busy, biscuit, minute, wait

Er zijn ook veel meer uitzonderingen (veel meer weet-woorden). Woorden die je moet inprenten/uit je hoofd moet leren

Voorbeelden:

laugh, rich, much, such