Je bekijkt nu Engels leren spreken – Hoe doe je dat?

Engels leren spreken – Hoe doe je dat?

DRIEHOEK VAN TAALVAARDIGHEID

GRAMMATICA

Om Engels te leren spreken hebben we 3 dingen nodig Woordenschat – Grammatica – Uitspraak. We besteden op school heel veel aandacht aan de grammatica. Dat is op zich heel logisch want om een goede zin te kunnen maken hebben we kennis nodig van zinsopbouw – tijden en andere structuren. Je moet namelijk van te voren gaan bedenken wat je nu eigenlijk wil zeggen. Je moet weten wat je wilt bereiken.

  • Heb je een vraag?
  • Wil je iemand een opdracht geven?
  • Heb je een opmerking?
  • Wil je iemand een compliment geven 🙂
  • Heb je informatie nodig?

WOORDENSCHAT

Willen we Engels leren spreken dan hebben we niet genoeg aan enkel grammatica want hoe kun je de perfecte zin maken als je geen woorden hebt om in die zin te plaatsen. Daarom heb je woordenschat nodig. Hoe meer woorden je weet – hoe mooier je zin kan worden. Aan deze combinatie wordt op school veel aandacht geschonken. De leerlingen moeten allerlei grammatica constructies leren in combinatie met lijsten en lijsten aan woordjes ;).

UITSPRAAK

Het onderdeel dat dan vaak achter gesteld is, is de uitspraak. Deze uitspraak is echter een cruciaal onderdeel van de driehoek van taalvaardigheid Grammatica – Woordenschat – Uitspraak. Je kunt namelijk de meest ingewikkelde woorden kennen en de meest fantastische zinnen bedacht hebben maar als je niet weet waar de klemtoon ligt of hoe je het woord uberhaupt uitspreekt dan kun je nog geen gesprek voeren.

Wil je goed Engels leren spreken? Dan heb je ook een goede uitspraak nodig.

DOEL

Ik zei het in het begin al – er moet een doel zijn. De leerlingen moeten weten waar ze mee bezig zijn. “Waarom moet ik weten wat het verschil is tussen de present simple en de present continuous?” Omdat het daarmee oa aangeeft hoe vaak iets gebeurt. Oh……

“Waarom moet ik al die woordjes uit mijn hoofd leren?” Omdat je dan een gesprek kan voeren of een gesprek kan volgen. Ah, ok…….

Je leesvaardigheden worden getest middels een leestest.

Je luistervaardigheden door middel van een luistertoets.

Je schrijfvaardigheid met een bijvoorbeeld een brief.

Verder word je spreekvaardigheid getest middels een mondeling.

Dit klinkt wellicht allemaal erg voor de hand liggend en logisch maar er zijn genoeg leerlingen die niet snappen waarom ze dingen aan het leren zijn. De grammatica is niet een doel op zich. De woordenlijsten zijn er niet omdat we anders denken dat ze zich vervelen 🙂 of omdat wij als docent dat nu zo leuk vinden maar omdat het belangrijke onderdelen zijn in het grotere geheel – Engels leren (spreken).

SAMENHANG UITSPRAAK EN WOORDBEELD

Zoals jullie inmiddels weten – omdat ik dat keer op keer aanhaal :)- is er in het Engels een groot verschil tussen het woordbeeld en de klank. Als je dan bedenkt dat we te maken hebben met leerlingen die uberhaupt problemen met het omzetten van letters in klanken en klanken in letters dan moeten deze twee onderdelen stelselmatig apart aangeleerd worden om tot een versmelting te komen. We gaan er te veel van uit dan de uitspraak een automatisch gevolg is van de twee andere pijlers van de driehoek.

VROEG BEGINNEN MET ENGELS LEREN SPREKEN

Begin hier vroeg mee! Als je pas wacht tot de mondelinge examens voor de deur staan zijn er te veel eigen fonetische uitspraken ingeslepen. Hoe vroeger je in de klas leert praten, hoe makkelijker en gewoner het wordt.

Maak gebruik van deze lijst met websites waar een schat aan artikelen te vinden is die aansluiten bij de interesses van de leerlingen en die gebruikt kunnen worden bij het Engels leren spreken.

Goed Engels leren spreken – Zo leer je dat!

HANDIGE WEBSITES VOOR SPREEKVAARDIGHEIDSOPDRACHTEN

Carolien Poels

Engels leren met dyslexie is een hele opgave. Maar met de juiste hulpmiddelen en benadering van de lesstof is het wel mogelijk om goede cijfers te halen.