Van uit-je-doen naar woordjes leren kampioen

Van uit-je-doen naar woordjes leren kampioen

De leerling komt in beeld en als ik vraag wat hij nu het moeilijkst vindt aan Engels leren komt er zonder twijfel hartstochtelijk uit: “WOORDJES LEREN! Hoe hard ik ook leer, ik haal steeds weer een onvoldoende. Ik kan dat gewoon echt niet, en ik k heb er echt een hele week dag- en nacht aangezeten en nog heb ik een onvoldoende.” Herkenbaar? Ik hoor dit eigenlijk bij 9/10 studenten dus het is echt niet de frustratie van deze leerling. Je zou het ook Frustratie Nummer 1 kunnen noemen. 

DE WERKING VAN ONZE HERSENEN

Waar ligt dat nu aan? Waarom is dit zo’n struikelblok? Om dit te begrijpen is het verstandig om een aantal dingen te bekijken. Ten eerste is kennis van de werking van onze hersenen nuttig. Als we namelijk weten hoe onze hersenen werken – als we dus weten hoe we dingen het beste dingen kunnen onthouden dan kunnen we hier gebruik van gaan maken om dingen op deze manier te gaan onthouden. Dit klinkt wellicht heel voor de hand liggend en een schot voor open doel maar het wordt veel te weinig gedaan. Daarnaast is het belangrijk om de huidige manier van woordjes leren onder de loep te nemen want dan valt vaak gelijk op waarom het tot nu toe niet lukt.

VISUELE LEERSTRATEGIE

Binnen het NLP (Neurolingistic Programmeren) onderscheiden we 4 leerstijlen. 4 manieren waarop je informatie kunt verwerken. Leerlingen met dyslexie hebben een visuele leerstijl. Als je deze leerstijl hebt en je wilt informatie onthouden moet je de informatie heel vaak gezien  hebben voordat je deze gaat onthouden met andere woorden voordat deze naar je lange termijn geheugen is verplaatst. 

HET BELANG VAN WOORDJES LEREN

Naast het weten van hoe je het beste woordjes kunt leren is een ander belangrijk onderdeel snappen waarom woordjes leren noodzakelijk is.  Ik kan leerlingen aan de ene kant proberen te overtuigen van het feit dat ze woordjes moeten leren en dat het via een andere manier wellicht beter gaat maar dat is half zo waardevol als ik aan de andere kant niet vertel waarom ze woordjes moeten leren. Als ik ze overtuigt heb van de noodzaak van het woordjes leren, is er een eigen motivatie bijgekomen en komt de manier van woordjes leren veel beter bij ze aan. Ze snappen nu waarom ze iets aan het doen zijn. Als ergens niet het nut van in wordt gezien, is het heel moeilijk om iemand te motiveren er mee aan de slag te gaan.

Leesvaardigheid zit in elke vaardigheid. Je moet teksten lezen – je moet vragen lezen – je moet opdrachten lezen en je moet uitleg lezen. Dat is een hele hoop lezen en dus een hele hoop woorden die je tegenkomt. Als ik de uitleg niet snap – kan ik de stof ook niet gaan snappen. Als ik de vraag bij een opdracht niet snap kan ik de opdracht ook niet maken. Bij alle 4 de vaardigheden lezen – schrijven – luisteren en spreken heb ik woorden nodig om zinnen te maken of zinnen te begrijpen. 

HET BELANG VAN KLANK-TEKENKOPPELING

Bij het leren van taal heb ik het altijd over de driehoek van vocabulaire kennis. Als ik van elk woord de betekenis – de spelling en de uitspraak weet dan kan ik het in alle eerder genoemde vaardigheden gebruiken. Als je dan bedenkt dat dyslecten moeite hebben met de klank-teken koppeling en het Engels eigenlijk uit twee talen bestaat (een geschreven en een gesproken taal) snap je gelijk het grootste probleem van een dyslect bij het leren van Engels.

VISUEEL OPSLAAN – HOE WERKT DAT?

Van elk woord moet ik het volgende kennen wil ik de klank-tekenkoppeling tot stand brengen.

  1. Hoe ziet het woord eruit – de spelling?
  2. Hoe klinkt het woord – de uitspraak?
  3. Wat betekent het woord – de vertaling?
Woordjes leren flashcard wit
Flashcard groen
Woordjes leren Flashcard blauw

Je ziet dat ik ook nog gebruik maak van kleuren. Je kunt elke woordgroep een andere kleur geven. Laat de leerling de kleur zelf bepalen.

onregelmatige werkwoorden = groen       

regelmatige werkwoorden = blauw

zelfstandige naamwoorden = wit

bijvoeglijke naamwoorden = paars             

bijwoorden = roze

IS ER PRAKTISCHE WERKWIJZE VOOR WOORDJES LEREN?

“Hoe werkt dit in de praktijk? Dit klinkt namelijk heel logisch allemaal maar hoe kan ik dit dan gaan toepassen?”

Om op een systematische manier te leren heb ik een kaartenbak systeem ontwikkeld die als volgt werkt:

Woordjes leren kaartenbak

DAG 1.

Stap 1. Schrijf een kaartje

Stap 2. Kijk net zo lang naar het kaartje tot je het kent

Stap 3. Leg het kaartje ondersteboven en schrijf het woord op een apart blad.

Stap 4. Is het goed à zet het in vak 1 van de kaartenbak. Is het fout à begin weer met stap 2.

DAG 2.

  • Pak de kaarten uit vak 1 van de kaartenbak en ga deze doornemen vanaf stap 2 van gisteren.
  • Schrijf nieuwe kaartjes volgens stappen 1-4 van gisteren. 

DAG 3 EN VERDER

Begin altijd met het achterste bak uit de bak.

Woordjes die je kent gaan een vak verder – woordjes die je niet (meer) kent gaan een vak terug voor een extra herhaalmoment. 

WAT IS HET RESULTAAT VAN DEZE MANIER VAN LEREN?

Als je terugkijkt naar de opmerking van de leerling uit de inleiding dan is 1 week lang dag- en nacht dus blijkbaar niet de juiste manier…..

Als leidraad houd ik altijd aan 5-7 woordjes leren per dag – 5-7x per week. Dit aantal verschilt per leerling. De hele kaartenbak is voor een hoofdstuk. Zo blijf je alle woordjes uit het hele hoofdstuk herhalen. Er komen er gewoon steeds 5-7 bij. Tegen de tijd dat de toets opgegeven wordt – hoef je alleen nog maar te herhalen en dat kun je voor de variëteit ook doen met WRTS of Quizlet.

Effectief leren leidt naar betere resultaten. Liever elke dag 15-30 min minuten dan 1x per week 5 uur.

Stop met het worstelen met de Engelse grammatica tijden! Deze mindmaps gaan er voor zorgen dat ook jouw zoon of dochter de Engelse grammatica tijden gaat snappen. Je ontvangt dan ook regelmatig tips en trucs die hierbij helpen.    

Carolien Poels

Ik ben Taalcoach Dyslexie en Engels. Mijn missie is om Engels toegankelijk te maken voor visueel ingestelde leerlingen. Ik wilde graag weten waarom het voor deze leerlingen meer dan gemiddelde moeite koste om Engels te leren. Door het waarom duidelijk te hebben, kan er nu gericht gewerkt worden aan verbetering. Dyslexie hoeft geen belemmering te zijn om Engels te leren.

Geef een antwoord