Je bekijkt nu Het Geheim van Woordjes Leren

Het Geheim van Woordjes Leren

Bij de gratis sessies is er altijd een rode draad die steeds terugkomt, een struikelblok waar bijna alle leerlingen tegenaan lopen: Hoe leer ik nu het beste de woordjes? Ik zal je Het Geheim van Woordjes leren vertellen.

VEEL GEHOORDE OPMERKINGEN

Wat zijn de meest gehoorde opmerkingen als het gaat om het leren van woordjes – je herkent ze vast wel:
“Hij leert heel lang maar toch haalt hij onvoldoendes”
“Hij kan ze maar niet onthouden”
“Zijn woordenschat is heel beperkt”
“Mondeling overhoren leverde ook geen beter resultaat op”
“Het levert zo veel stress”
“Het is altijd zo’n strijd thuis”
“De gedachten aan Engels alleen al zorgt voor slapeloze nachten”
“Het is een ondoordringbare massa geworden”
“Ik heb er echt UREN van gezeten”
“Ik kan het gewoon niet”

EFFECTIEF LEREN

Er zijn veel foute aannames in het spel. Ergens lang mee bezig zijn wil niet zeggen dat je er ook effectief mee bezig bent.

Regelmatig kleinere hoeveelheden leren is veel effectiever – zo kunnen ook dyslecten Engelse woordjes leren (net als Frans. Duits of Spaans).

WANNEER HEEFT MONDELING OVERHOREN NUT?

Mondeling overhoren levert ook geen succes op als je niet tegelijkertijd de uitspraak geoefend hebt. Het Engels bestaat uit eigenlijk uit 2 talen – een geschreven taal en een gesproken taal. Bij het leren van Engels ben je dus 2 talen aan het leren maar dat is nu net wat het voor dyslecten zo moeilijk maakt. Zij hebben toch al moeite met het koppelen van een woordbeeld van de woordjes aan een woordklank.

WAT IS DAN HET GEHEIM VAN WOORDJES LEREN?

Het is belangrijk dat je bij het leren van woordjes 3 dingen leert:
1. HOE HET WOORD ERUIT ZIET – dat is de spelling
2. HOE HET WOORD KLINKT – dat is de uitspraak
3. WAT HET WOORD BETEKENT – dat is de vertaling  

Op deze manier breng je de koppeling handmatig tot stand en heeft de leerling voordeel bij alle taalvaardigheden. Pas dan heeft het zin om een toets eventueel mondeling af te nemen. Anders zal de leerling geen flauw idee hebben welke woordjes jij opleest – dat woord heeft hij letterlijk nog nooit gehoord. 

De leerling heeft daarnaast een systeem nodig om op een structurele manier de woordjes eigen te gaan maken. Als je dit toepast heb je het geheim ontdekt van woordjes leren en zullen de woordjes beter onthouden worden.

Laat ik hier nu een systeem voor hebben 🥳 Dit systeem zorgt voor:

  • een stuk meer rust
  • meer regelmaat
  • meer overzicht
  • de benodigde herhaalmomenten voor succes
  • geen rondslingerende kaartjes
  • actief leren
  • minder frustratie
  • de vereiste klank-tekenkoppeling
  • schrijven wordt ook geoefend
  • succes voor op de langere termijn
  • kleuren zorgen voor betere opslag

Stop met het worstelen met de Engelse grammatica tijden! Deze mindmaps gaan er voor zorgen dat ook jouw zoon of dochter de Engelse grammatica tijden gaat snappen. Je ontvangt dan ook regelmatig tips en trucs die hierbij helpen.    

Carolien Poels

Ik ben Taalcoach Dyslexie en Engels. Mijn missie is om Engels toegankelijk te maken voor visueel ingestelde leerlingen. Ik wilde graag weten waarom het voor deze leerlingen meer dan gemiddelde moeite koste om Engels te leren. Door het waarom duidelijk te hebben, kan er nu gericht gewerkt worden aan verbetering. Dyslexie hoeft geen belemmering te zijn om Engels te leren.

Geef een antwoord