Je bekijkt nu Wat maakt je een betere docent?

Wat maakt je een betere docent?

Als docent heb je te maken met verschillende leerlingen en dat maakt het werk ook zo interessant. Maar laten we eerlijk zijn, dat kan het ook moeilijk maken. Elke leerling heeft zijn eigen wereldbeeld en zijn eigen manier van informatie verwerking. Hoe kun je daar in hemelsnaam rekening mee houden, zul je je afvragen?
Het mooie is dat het gedrag van leerlingen te verdelen is in 4 hoofdgroepen. Ga de komende periode maar eens letten op hoe een leerling praat, dan zul je merken dat de manier van praten en gedragen zijn of haar informatie verwerkingssysteem laat zien.

Waarom zou je dat willen? Inzage in deze gedragingen en kennis van de 4 informatie verwerkingssystemen helpt om het gedrag of de struikelblokken van een leerling beter te plaatsen. Vervolgens kun je de leerling dus beter begeleiden aangezien je dan beter weet wat de leerling nodig heeft. 

hOE KUN JE ZE HERKENNEN IN DE KLAS EN DUS BETER BEGELEIDEN?

GEDRAG KINESTHETISCHE TYPES: VOELEN, AANRAKEN

  • Rustige kleine bewegingen
  • Schouders iets naar binnen gedraaid
  • Benen over elkaar, gekruist (vaak)
  • Licht bewegend met schouders en hoofd
  • Zacht en langzaam pratend, met veel gevoelswoorden
  • Woordgebruik o.b.v. gevoel en de tast; voelt lekker, wat zacht, lekker warm, gevoel, sfeer, aanraking, handen, onderbuik, etc.
  • Taal: Ik voel wat je bedoelt, wat ik ervaar is…, hebt hier het beste gevoel bij? Heb ‘t in de vingers. Het is niet tastbaar voor me.

GEDRAG VISUELE TYPES: KIJKEN, BEELDEN

  • Beweegt veel met handen en lichaam
  • Praat veelal snel, zal stiltes proberen te vermijden
  • Komt opgewonden over
  • Laat zien en horen dat hij/zij er is: in woord, kleding en gedrag
  • Gebruik veel woorden als kijken, zien: beeldend taalgebruik
  • “wat schitterend , wat mooi, ….”woorden die je met je ogen kunt waarnemen
  • Taal: Ik zie wat je bedoelt, ik zie het voor me, wie ziet dit het meeste zitten?

GEDRAG AUDITIEVE TYPES: LUISTEREN, KLINKEN

  • Nauwelijks bewegingen
  • Rechtop, schouders iets afhangend
  • Hoofd iets schuin in luisterstand
  • Praat langzaam, wel overwogen
  • Wil kennis verwerken
  • Woordgebruik mbt oren/mond: horen, luisteren spreken, zwijgen, muziek, geluiden klanken etc
  • Taal: Ik hoor wat je zegt, ik heb goed geluisterd, wat spreekt je het meeste
  • aan?

GEDRAG AUDIO-DIGITALE TYPES: DENKEN, RATIO, ANALYSE

  • Nauwelijks bewegingen
  • Praat wel overwogen, theoretisch, feitelijk.
  • Veel “self-talk” in zichzelf pratend
  • Ogen gesloten, sluiten zich even af van de wereld
  • Staren en denken lang na voor een antwoord te geven
  • Woordgebruik; analyseren, organiseren, denken, interpreteren, weten, berekenen
  • Ik weet/begrijp wat je bedoelt, dat wil ik eerst eens op een rijtje zetten.
  • Wat heeft jouw voorkeur? Laten we objectief blijven en naar de feitenkijken… Hoe zit het nou exact?

Bron: www.springest.nl

EEN EXTRA KIJKJE IN DE DENKWIJZE VAN DE BEELDDENKER

  • geen tijdsbesef
  • geen tijdsbesef
  • concentratieproblemen i.v.m. korte aandachtspanne
  • wisselend prestatiepatroon
  • veel fantasie, vindingrijkheid en originaliteit
  • faalangst
  • overdreven gevoel van rechtvaardigheid
  • zeer veel empathie
  • impulsief
  • moeite met het verwoorden van gevoelens en/of emoties
  • doorzettingsvermogen
  • onverwacht heldere inzichten
  • moeite om zaken te ordenen / systematisch aan te pakken  

De gedachten vervangen de taal. Taal komt pas aan de orde nadat het beeld bekeken en begrepen is.

Wil je weten hoe jij beter kan inspelen op het gedrag van leerlingen?

Wil jij weten waar leerlingen met dyslexie op struikelen bij Engels? 

Wil jij weten hoe jij het verschil kunt maken voor de leerling? 

Dat kan! Deze training helpt je hierbij. 

 

kIJK OP DE WEBSITE VOOR DE EERSTVOLGENDE TRAINING

Meer informatie over de training zie je hier of vraag een offerte aan voor een in-company traject. 

Dyslexie voor Docenten

Hier zijn ook video's over

Carolien Poels

Engels leren met dyslexie is een hele opgave. Maar met de juiste hulpmiddelen en benadering van de lesstof is het wel mogelijk om goede cijfers te halen.