Je bekijkt nu Woordjes Onthouden met Dyslexie: 5 Bewezen Strategieën

Woordjes Onthouden met Dyslexie: 5 Bewezen Strategieën

Woordjes onthouden?

Woordjes onthouden met dyslexie is een terugkerende frustratie voor veel leerlingen. Misschien herken je het wel: een leerling probeert woordjes te leren met StudyGo of Quizlet, maar de woorden blijven niet hangen. Sommige leerlingen hopen dat er niet te veel moeilijke woorden in de toets komen en slaan het oefenen over. Ouders zien de frustratie en willen helpen, maar weten niet hoe. Docenten geven als advies om te stampen, stampen en nog eens stampen. Maar als dat niet werkt, wat dan?

Een andere aanpak werkt beter!

Veel leerlingen leren niet verkeerd omdat ze niet hun best doen, maar omdat ze niet de juiste strategie gebruiken. Zonder een effectieve leerstrategie blijft het resultaat achter. Woordjes onthouden met dyslexie kan een uitdaging zijn, maar met de juiste aanpak is het wél mogelijk. Gelukkig kunnen leerlingen met dyslexie wél woordjes en onregelmatige werkwoorden onthouden – mits ze op de juiste manier oefenen. Dit vraagt om een gestructureerde, visuele en herhalende aanpak.

Een herkenbare situatie?

Lisa komt gefrustreerd thuis. Ze heeft een lijst met 250 Engelse woorden en weet niet waar ze moet beginnen. Ze probeert de lijst door te werken, maar de woorden blijven niet hangen. Haar moeder probeert haar te helpen, maar Lisa haakt na vijf minuten al af. De toets komt nu steeds dichterbij en de stress loopt op. Herkenbaar?

Dit gebeurt omdat woordjes alleen stampen niet effectief is. Ons brein onthoudt informatie beter als we deze op verschillende manieren aanbieden. Dyslectische leerlingen hebben vaak meer herhaling nodig, maar ook een methode die hun sterke kanten benut. Denk hierbij aan visuele ondersteuning, actieve oefenvormen en slimme geheugenstrategieën die helpen de leerlingen bij woordjes onthouden met dyslexie.

Hoe werkt effectief woordjes onthouden met dyslexie?

  1. Gebruik de ‘5×5 herhaalmethode’:
  • Leer 5 nieuwe woorden per keer.
  • Herhaal ze 5 keer over verschillende dagen.
  • Combineer lezen, schrijven en uitspreken.
  • Koppel woorden aan beelden of situaties.
  • Test jezelf op verschillende momenten.

Dit zorgt ervoor dat de woorden beter blijven hangen en automatisch worden opgeslagen in het langetermijngeheugen.

Andere effectieve strategieën:

2. Gebruik van kleurcodes: Markeer woorden op basis van grammaticale categorieën.

3. Mindmaps maken: Verbind nieuwe woorden met bestaande kennis.

4. Bewegend leren: Oefen woordjes tijdens een wandeling of met een balspel.

5. Ezelsbruggetjes bedenken: Koppel woorden aan grappige of opvallende associaties.

Praktische tips voor ouders en docenten

Voor ouders:

  • Maak het leren speelser: gebruik kaartjes, kleurcodes en tekeningen.
  • Vraag niet alleen om de vertaling, maar laat je kind het woord in een zin gebruiken.
  • Zorg voor korte, regelmatige oefenmomenten in plaats van lange blokken leren.
  • Moedig je kind aan om hardop te lezen en woorden op te schrijven.
  • Beloon de inspanning in plaats van alleen het resultaat.

Voor docenten:

  • Laat leerlingen woorden groeperen op betekenis of klank.
  • Gebruik beweging en spel: bijvoorbeeld memory of woordjes op het bord schrijven.
  • Spreid het leren over meerdere lessen en herhaal regelmatig.
  • Stimuleer het gebruik van flashcards en andere visuele hulpmiddelen.
  • Geef leerlingen de ruimte om hun eigen leerstrategie te ontdekken.

De waarom-vraag

Leerlingen met dyslexie willen graag weten waarom ze iets moeten leren. 

 

Motivatie en zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen groeit door kleine succeservaringen. Laat leerlingen beginnen met woorden die ze al deels kennen en geef complimenten voor hun inspanning. Door positieve feedback krijgen ze steeds meer het gevoel: “Ik kan dit!”

Daarnaast kan het werken met digitale hulpmiddelen zoals spraakherkenning of een online programma als Jojoschool extra ondersteuning bieden. Deze tools maken het leren interactiever en minder frustrerend.

Met de juiste aanpak wordt woordjes onthouden met dyslexie minder frustrerend en zien zowel leerlingen als ouders en docenten sneller resultaat!

Veelgestelde vragen

Waarom moeten we woordjes leren?

Woordenschat is de basis van taalbegrip en communicatie. Zonder voldoende woordkennis wordt het begrijpen van teksten, luisteren naar gesprekken en zelf spreken of schrijven in een andere taal veel moeilijker. Voor leerlingen met dyslexie is het extra belangrijk om een stevige basis op te bouwen, omdat automatisering van taalregels en spelling vaak meer moeite kost. Door regelmatig en op de juiste manier woordjes te oefenen, wordt taalbegrip verbeterd en neemt het zelfvertrouwen toe.

Waarom werkt deze methode beter? Veel traditionele methodes richten zich op het eindeloos herhalen van woorden zonder context, wat voor leerlingen met dyslexie minder effectief is. Deze methode werkt beter omdat:

  • Woorden op een visuele en gestructureerde manier worden aangeboden.
  • Er gebruik wordt gemaakt van herhaling verspreid over meerdere dagen (spaced repetition).
  • Woordjes actief worden toegepast, bijvoorbeeld door ze te schrijven en in zinnen te gebruiken.
  • Het aansluit bij de sterke punten van leerlingen met dyslexie, zoals visueel leren en verbanden leggen.

Door deze aanpak worden woorden niet alleen beter onthouden, maar kunnen leerlingen ze ook makkelijker toepassen in verschillende situaties. Door te laten zien hoe woordjes leren helpt bij spreek- en schrijfvaardigheid, ontstaat er meer begrip en motivatie. Visueel leren, bijvoorbeeld door woorden op kaartjes te schrijven en herhaaldelijk te bekijken, helpt enorm.

Extra ondersteuning: handvatten voor leren van onregelmatige werkwoorden.

Ook onregelmatige werkwoorden zijn een nachtmerrie voor de leerling. Door ook hier gestructureerde stappen te volgen, maken leerlingen minder fouten en begrijpen ze beter hoe de onregelmatige werkwoorden geleerd kunnen worden. Dit helpt niet alleen bij het zelf schrijven van goede zinnen maar ook bij het lezen van teksten.

Wil je zelf aan de slag met het leren van de onregelmatige werkwoorden? Dat kan hier.

 

bekijk je de uitleg liever in een video?

zelf gelijk aan de slag?

Dit bericht heeft 2 reacties

Reacties zijn gesloten.