ENGELS LEREN
MET DYSLEXIE IS EEN HELE OPGAVE

WAT MAAKT ENGELS LEREN MET DYSLEXIE ZO MOEILIJK?

Engels leren met dyslexie is moeilijk omdat Engels eigenlijk bestaat uit 2 talen. Een gesproken taal die er op papier heel anders uit ziet of te wel woorden worden anders uitgesproken als dat ze er uit zien. Dit is nu net waar dyslecten moeite mee hebben dus is het makkelijk te verklaren dat Engels leren voor veel problemen zorgt als je dyslexie hebt. Het feit dat je Engels op steeds meer plekken tegenkomt, wil niet zeggen dat het goede cijfers op school oplevert.

MET DE JUISTE HULPMIDDELEN EN BEGELEIDING KUN JE SUCCESVOL ENGELS LEREN

Engels leren met dyslexie kan een enorme uitdaging zijn. Dit merk je goed op school. Het is belangrijk om te onthouden dat er manieren zijn om je zoon of dochter te ondersteunen bij het leren van Engels. Met de juiste strategieen, hulpmiddelen en focus op concrete stappen kan ook jouw zoon of dochter Engels leren. Zo gaat het zelfvertrouwen ook omhoog!
Carolien Poels - Dyslexie Academy

de grootste struikelblokken

Kleine woordenschat bij Engels

De meeste leerlingen merken dat hun (te) kleine woordenschat hen in de problemen brengt. De vertaling van te weinig woorden betekent ook dat je moeite hebt met een grammatica opdracht. Voor alle taalvaardigheden (lezen – schrijven – spreken – luisteren) heb je woordenschat nodig.

Moeite met spellen bij Engels

Een ander veel voorkomend probleem bij Engelse toetsen is de spelling van woorden. Ook hier moet op een andere manier mee omgegaan worden zodat de spelling van woorden voor het grootste deel kan worden aangeleerd.

Moeite met uitspraak bij Engels

Als een leerling van jongsafaan al een aversie heeft ontwikkeld dan zal het ook weinig Engels horen. Series worden het liefst op Nederlands gezet. Maar als je het Engels nooit hoort, dan kun je ook nooit aan de klanken gewend raken. Deze zal je dus zelf ook nooit goed uitspreken.

Weinig resultaat van woordjes leren bij Engels

Het onthouden van woordjes op de lange termijn is bijna onbegonnen werk. Op het moment dat de toets wordt opgegeven is het al bijna geen haalbare kaart meer om de gehele woordenlijst te leren. Er zijn simpelweg niet genoeg herhaalmomenten meer mogelijk. Maar zelfs als er weken van te voren wordt begonnen, zie je dat er weinig resultaat is. Dat frustreert natuurlijk enorm!

Geen koppeling tussen woord en beeld bij Engels

De koppeling tussen hoe het woord eruit ziet en hoe het woord klinkt is in veel gevallen niet aanwezig. De leerling heeft geen flauw idee hoe het woord klinkt dat hij voor zich ziet. Dit levert natuurlijk de nodige problemen op bij lees- en luistertoetsen. De woorden worden gewoonweg niet herkent.

GOEDE CIJFERS BIJ ENGELS LEREN MET DYSLEXIE

Carolien Poels
Maak gebruik van mindmaps, concrete stappenplannen en diagrammen
Zonder kennis van dyslexie weet je niet waar de leerling problemen mee heeft en kun je deze problemen dus ook niet adequaat aanpakken.
Het is belangrijk om te benadrukken dat met de juiste ondersteuning, strategieen en hulpmiddelen, zoals mindmaps, stappenplannen en diagrammen, leerlingen met dyslexie goede cijfers kunnen halen voor een toets. Gespecialiseerde begeleiding en begrip van dyslexie zijn cruciaal voor het helpen van de leerling. Alleen op die manier wordt het mogelijk om de resultaten te bepalen die nodig zijn om over te gaan naar het volgende schooljaar.

eNGELS IS EEN KERNVAK

Engels is een verplicht/kernvak dus er is geen mogelijkheid tot compensatie of dispensatie. Dit betekent dat iedereen het moet kunnen voor zijn eindexamen. Een ander niveau is daarom meestal geen oplossing. De basis van Engels is overal hetzelfde. Je gaat op de hogere niveaus alleen dieper in op de stof met meer woordjes om te leren.

Engels leren met dyslexie Engels leren met dyslexie

GOEDE CIJFERS VOOR ENGELS KANSLOOS? 

NIET MET DEZE FORMULE – PRAKTISCH & EFFECTIEF

×
×

Winkelwagen