Je bekijkt nu Mindmap Maken voor Engels – De Ultieme Leertechniek in 3 stappen

Mindmap Maken voor Engels – De Ultieme Leertechniek in 3 stappen

Effectief studeren met een mindmap - hoe zit dat?

Een mindmap maken voor Engels is dé manier om overzicht en structuur aan te brengen in de grote hoeveelheid lesstof die een leerling tijdens zijn schoolcarrière moet verwerken. Veel leerlingen – en zeker leerlingen met dyslexie – worstelen met het onderscheiden van hoofd- en bijzaken. Ze maken misschien wel samenvattingen, maar zien vaak nog steeds geen duidelijke verbanden tussen de verschillende onderwerpen. Het blijft een wirwar van losse woorden op papier. En juist daar wringt het: leerlingen met dyslexie hebben behoefte aan overzicht, logica en visuele samenhang. Precies dat biedt een mindmap. Je maakt de leerstof niet alleen visueel, maar ook begrijpelijk én behapbaar. Ik noem het de magie van mindmaps – een krachtige leerstrategie die taal tot leven brengt.

 

Waarom een mindmap maken voor Engels?

Naast dat een mindmap maken voor Engels een leuke manier is van samenvatten, is het bijzonder effectief. Je kunt maar weinig woorden kwijt dus je moet goed nadenken voer de kern. Je rechter en je linker hersenhelft moeten samenwerken zodat het volledige potentieel van je hersenen wordt benut. Je hersenen kunnen informatie beter ordenen als het middels kleuren wordt aangeboden.  

Hoe doe je dat? Een mindmap maken voor Engels

Bij het leren van Engelse grammatica zijn 3 dingen belangrijk. Als je deze 3 dingen kunt, dan snap je de grammatica volledig.

  • Wat heb je nodig?
  • Hoe ziet deze tijd eruit?
  • Is het een bevestigende / ontkennende of vraagzin?

In 3 stappen de perfecte mindmap maken voor Engels

De zaken die ik hieronder laat zien zijn geen vastomlijnde verplichtingen maar is een handleiding om mee aan de slag te gaan. Je zult zien dat jouw mindmap er heel anders uit zal zien dan mijn mindmap. Het gaat er om dat je de hoofdlijnen gaat inzien en middels deze hoofdlijnen de grammatica leert toepassen. Grammatica is geen doel op zich maar slechts een middel om duidelijk te maken wat je wilt zeggen. Laat je creativiteit los!

 

1. Kies een woord of een woordgroep

Een mindmap heeft altijd een woord of woordgroep in het midden van de pagina. Bij grammatica is dat vaak de term die gaat samenvatten. Dat geldt dus ook bij een mindmap makane voor Engels. Het kan erg handig zijn om bij de tijden dezelfde kleuren en structuur te gebruiken. In andere situaties kan dit de titel van het hoofdstuk zijn. Je kunt het ebook gratis downloaden om te zien hoe ik dit gedaan.

 
 

2. Maak takken en eventuele subtakken

Nu ga je vanuit het midden verschillende takken maken. Dit kunnen de paragrafen zijn van een hoofdstuk. Bij grammatica tijden zijn dit de situaties wanneer ik de present simple gebruik. Bedenk dat er op een tak maar een paar woorden passen dus je moet goed nadenken wat er bedoelt wordt.

Dan kun je ook nog subtakken maken met bijvoorbeeld een voorbeeld van het gebruik. Zorg dat voor elke tijd. De drie noodzakelijke onderdelen terugkomen.

  1. Wanneer gebruik je welke tijd?
  2. Welke formule heb je dan nodig?

3. Gebruik woorden en kleuren

We zijn gauw geneigd om te veel woorden te gebruiken. De kunst is om zo weinig mogelijk woorden te gebruiken. Onze hersenen kunnen lappen tekst niet onthouden vandaar dat een uitgeschreven samenvatting vaak ook niet werkt.

In een oogopslag moeten dingen duidelijk zijn. Een enkel woord kan een hele stortvloed aan associaties oproepen. Dat woord heb je nodig. Dit kan natuurlijk ook een tekening zijn. Door een goed gekozen woord of tekening wordt de rest van de kennis aangevuld. Ik zei al dat door mindmaps je hersenhelften moeten samenwerken. Dat zit als volgt. Het gebruik van woorden zorgt dat de linker hersenhelft aan het werk wordt gezet.

Kleuren zorgen ervoor dat de hersenhelft ook mee moet doen. Informatie onthouden werkt het effectiefst als beide hersenhelften gestimuleerd worden om mee te doen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het combineren van woorden met kleuren en plaatjes/tekeningetjes de beste resultaten opleveren.

Leerlingen kunnen altijd precies vertellen in welke kleur blokje informatie geschreven stond. Zelfs weken later weten ze nog precies dat het in het blauwe boxje stond maar de tekst weten ze niet meer precies. Totdat we die meerdere keren herhaalt hebben en deze twee gekoppeld zijn.

dit kan ook bij grammatica engels

Dit bericht heeft één reactie

Reacties zijn gesloten.