Je bekijkt nu Waarom lezen sommige dyslecten beter Engels?

Waarom lezen sommige dyslecten beter Engels?

Niet iedere dyslect heeft dezelfde mate van problemen met lezen. Sommigen presteren op dit onderdeel in het Engels boven verwachting. Dit heeft te maken met de strategie die ze toepassen bij het lezen. De onregelmatigheid van de Engelse taal leent zich bij uitstek voor de strategie die ze toepassen.

WAAROM LEZEN SOMMIGE DYSLECTEN BETER ENGELS DAN ANDEREN?

Als je gaat kijken naar de middelbare scholieren met dyslexie zie je dat je hen in twee groepen kunt verdelen: de spellers en de raders. Om hier achter te komen moeten we teruggaan naar de basisschool en kijken naar hoe de leerlingen leerde lezen. De spellers zijn blijven spellend lezen en lukt het niet om hele woorden te herkennen. Dit maakt dat ze erg langzaam lezen maar ze maken hierdoor niet veel fouten.

De raders daarentegen lukt het niet om van losse letters hele woorden te maken en hele woorden op te breken in losse klanken. Deze groep leerlingen lopen direct vast bij het leren lezen. Ze gaan vervolgens een manier zoeken om toch tot lezen te komen. Ze gaan kijken naar de context van het verhaal – gebruiken de eerste letters van het woord en raden zo het woord dat er waarschijnlijk staat. Dit maakt dat ze veel sneller lezen dan de spellers maar maken zo wel veel meer fouten.

Dit is allemaal terug te lezen in het onderzoek dat gedaan in aan de Rijksuniversiteit Groningen. Uit dit  onderzoek blijkt dat de raders beter zijn in het lezen van Engelse teksten dan de spellers.

VOORBEELDEN VAN ONREGELMATIGHEID IN HET ENGELS

Ik zal hier een aantal voorbeelden geven van de onregelmatigheid van de Engelse taal.

Dezelfde klanken maar verschillende lettercombinaties:

day / great / name / eight /wait /

Dezelfde lettercombinatie maar verschillende klanken:

dough / enough / through / bought / cough /

HOE LEREN WE LEZEN IN NEDERLAND?

Dit neemt niet weg dat alle leerlingen met dyslexie moeite hebben met (leren) lezen. De kinderen op de basisschool leren Nederlands lezen via het welbekende hakken en plakken. Dit houdt in dat elke letter los uitgesproken wordt en vervolgens tot een woord wordt gesmeed. Dit werkt voor de meeste leerlingen uitstekend. Dyslecten hebben überhaupt moeite met deze manier van leren lezen maar het past goed bij een taal die regelmatig is opgebouwd en waar de lettercombinaties samengaan met een bijbehorende klank. Zoals je gezien hebt in het bovenstaand voorbeeld is dit absoluut niet het geval in het Engels. Dit maakt het voor spellers dus ook zo moeilijk om het Engels lezen onder de knie te krijgen.

HOE GAAT DAT BIJ HET LEZEN IN HET ENGELS?

In het Engels heb je namelijk te maken met allerlei verschillende combinaties. Een bepaalde lettercombinatie in het ene woord kan heel anders uitgesproken worden in het ene woord ten opzichte van het andere woord. Hier heb je dus niets aan spellend lezen. Het werkt alleen maar frustratie in de hand.

Nu snap je wellicht waarom de raders meer succes hebben in het lezen van Engelse teksten. De context en de herkenning van het hele woord is hier een veel betere strategie. Hoe meer woorden op basis van woordherkenning worden geleerd, hoe meer woorden herkend worden in een tekst met alle positieve gevolgen van dien.

DE WEG NAAR SUCCES IS NIET VIA HAKKEN EN PLAKKEN

Ook hier zie je weer dat de visueel ingestelde leerstijl de leerling meer succes brengt dan het vasthouden aan de schoolmanier van hakken en plakken. Zeker in het Engels is dit niet de weg naar succes!

Engels en dyslexie een hopeloze combinatie?
Niet met deze tips!

Engels leren met dyslexie kansloos

Engels leren is mogelijk voor iedereen!

Wil jij ook meer tips voor beter begrip van Engels?

Carolien Poels

Engels leren met dyslexie is een hele opgave. Maar met de juiste hulpmiddelen en benadering van de lesstof is het wel mogelijk om goede cijfers te halen.