Wat ouders mij vaak vragen
Kijk hier voor de antwoorden op veel gestelde vragen
Tijdens de begeleiding behandelen we de onderdelen die er op spelen. Dit is dus niveau onafhankelijk. Dit kan dus een VMBO/MAVO leerling zijn maar ook een HAVO/VWO leerling. Op elk niveau worden er zaken van de leerling verwacht waar ze hulp bij kunnen gebruiken.
Je hebt zelf waarschijnlijk al gemerkt dat als begeleiding niet aansluit bij de leerling dat het weinig oplevert (behalve geen negatief zelfbeeld en frustratie). Je krijgt toegang tot de online leeromgeving waar alle instructie video’s, stappenplannen, extra oefenmateriaal klaar staat. Verder gaan we specifiek kijken naar de manier van informatie verwerking en welke gaten er inmiddels zijn ontstaan in het verwachte kennisniveau. We gaan top-down aan de slag om eerst te zorgen dat er overzicht is van alles wat ze moeten weten om vervolgens heel concreet aan de slag gaan met de specifieke problemen bij deze leerling. Wat heeft hij nodig? Waar gaat het fout?
De hulpmiddelen zijn ook te koop in de webshop.
Aangezien de boeken en andere zelfhulpmiddelen wellicht al eerder zijn aangeschaft zijn deze losgekoppeld van de begeleiding. Het is wel de basis van de begeleiding, we gebruiken deze middelen tijdens de sessies. Daarom moet je deze los aanschaffen.
Iedere leerling heeft toegang tot de online agenda waarin je zelf de sessies kunt inplannen of verplaatsten tot 24 uur van te voren. Zo is er altijd wel een dag en een tijd die uitkomt. Houd er wel rekening mee dat jouw gewenste dag of tijd 2-3 weken van te voren vol kan zitten. Dus plan ruim op tijd!
Een strippenkaart is 365 dagen geldig vanaf het moment van aanschaffen en kan dus meegenomen naar het volgende schooljaar.
We werken met strippenkaarten van 12x en deze kunnen aan elkaar geplakt worden. Zo kan er voor meerdere toets periodes samen gewerkt worden.
Het gaat erom dat de leerling snapt hoe de verschillende onderdelen in elkaar passen en hoe ze met elkaar in verband staan. Het zal nooit makkelijk worden maar ze zullen er wel beter in worden! Ze krijgen praktische stappenplannen aangeleerd die ten alle tijde er weer bij gepakt kunnen worden als de stof weggezakt is. Zo kan de kennis nooit echt weg zijn. Herhaling zorgt er sowieso voor dat de stof steeds beter geautomatiseerd kan gaan worden.
Vooruitgang is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Ten eerste is het belangrijk om in te schatten hoe groot de achterstand is. De ene leerling pakt de stof met een andere uitleg sneller op dan een andere leerling. Daarom zijn de lessen ook 1-op-1. Ze zijn dan van niemand afhankelijk. Verder is automatiseren heel belangrijk. Hoe meer herhaalmomenten er naast de begeleiding zijn, hoe beter! Het traject is gezet op 12 sessies omdat dit het aantal is waarin er aandacht besteed kan worden aan de (ontbrekende) basis.