Je bekijkt nu Grammar Bootcamp

Grammar Bootcamp

WAT IS DE GRAMMAR BOOTCAMP?

Grammatica heeft een doel. Het is niet een doel op zich, zoals het op school wel lijkt te zijn. Je wilt iets duidelijk maken, welke constructie heb je dan nodig? Ze hebben tijdens de training alle tijd om vragen te stellen en we nemen de tijd voor elke constructie en gaan niet verder voordat we helder hebben wat we moeten doen.

De leerling hoeft zich niet bezwaard te voelen dat de rest van de klas het al wel snapt en zij nog niet. Binnen no-time vliegen de vragen je om de oren en volgt het begrip daarna. Aan de hand van leerzame, leuke oefeningen testen we de kennis tijdens deze Grammar Bootcamp.

Ik heb dit jaar een groot aantal leerlingen gevraagd om nu eens te vertellen wat de lessen voor hen betekent hebben. Wat waren de struikelblokken en wat hebben ze geleerd? Wat willen ze andere leerlingen meegeven?

HOE WAS DE SITUATIE VOORDAT JE LES KWAM NEMEN?

“Heel slecht! Ik snapte niets van de grammatica. Ik wist niet hoe ik woordjes moest leren. De leerkracht snapte niet dat ik het niet snapte en raakte gefrustreerd dus ben ik gestopt met vragen stellen. De uitleg snapte ik toch niet. Ik kreeg steeds te horen dat ik maar beter mijn best moest doen en als ik zou opletten dat ik het dan wel zou snappen. Ik leerde me een ongeluk maar het had geen effect. Ze denken dat ik dom ben en leraren hebben de hoop opgegeven. Hoe denken ze dat ik me voel??”

WAAROM ZIJN JULLIE HULP GAAN ZOEKEN?

“Ik wil heel graag overgaan – betere cijfers halen – mijn diploma halen – mijn propedeuse halen. School adviseert om een niveau lager te gaan omdat ik niet meekom met Engels. Mijn ouders gingen zoeken of er niet ergens iemand was die me wel zou begrijpen.”

WAT WAS NU HET GROOTSTE PROBLEEM WAT HET ENGELS SNAPPEN ZO MOEILIJK MAAKTE?

“De grammatica en woordjes leren (plus onregelmatige werkwoorden)!”

WAT IS NU HET RESULTAAT? wAT HEB JE GELEERD TIJDENS DE BOOTCAMP?

“Ik heb op een andere manier geleerd om woordjes te leren.”

“Ik moet beter gaan plannen, iets wat ik niet altijd leuk vind maar het werkt wel.”

“Carolien heeft de grammatica stap-voor-stap met me doorgenomen en ik durfde alles te vragen. Ze legt het op verschillende manieren uit totdat ik het wel begrijp. Hierdoor ben ik niet zo zenuwachtig meer voor een toets.”

WAT VOND JE FIJN AAN DE LESSEN?

“Alle aandacht voor mij.”

“Ik kon alles vragen, eigenlijk moest ik zelfs alles vragen wat ik niet snapte.”

“Eindelijk voelde me niet zo dom.”

WAAROM MOETEN ANDERE LEERLINGEN DEZE LESSEN OOK VOLGEN?

“Carolien snapt wat dyslexie is en past dit toe op de Engelse lessen waardoor ik eindelijk de grammatica ben gaan snappen.”

“Ik weet nu welke stappen ik moet zetten op een toets.”

“Woordjes kan ik nu leren en onthouden.

“Ik weet nu dat ik gewoon anders leer en zeker niet dom ben!”

“Het is nog steeds moeilijk maar ik weet nu dat ik het kan.”

Het breekt mijn hart iedere keer weer als ik leerlingen hoor vertellen wat het met ze doet om slecht te zijn in Engels. Ik blijf erbij dat Engels leren mogelijk is voor iedereen! Het moet een middel zijn om je doel te behalen. Niemand kan tegengehouden worden omdat Engels niet lukt.

MEER HOUVAST

  • Korte en bondige uitleg
  • Grammatica maar dan anders!
  • Betere resultaten
  • Voor dyslecten / visueel ingestelde leerlingen / beelddenkers
  • Visueel inzichtelijk dmv mindmaps en diagrammen

MEER RESULTAAT

Leerlingen leren heel veel op school maar niet hoe ze moeten leren. De meeste leerlingen weten vaak niet wat kun leerstijl is en hoe ze hier voordeel uit kunnen halen.

Inzicht in de leerstijl zou een hoop frustratie kunnen wegnemen bij leerlingen. Meer inzicht zorgt voor beter resultaat tijdens toetsen. Succeservaringen zorgen op hun beurt voor vergroting van het zelfvertrouwen.

Zo gaat de leerling van wanhoop naar blijdschap. Willen we dat niet allemaal?

WAAROM DEZE BOOTCAMP?

De dyslectische leerling heeft een visuele leerstijl die niet past bij de auditieve leerstijl die op school wordt toegepast. Deze omzetting is door de leerlingen zelf te maken maar dan moeten ze wel bewust zijn van hun leerstijl en hier meer om kunnen gaan. Ze zijn gebaat bij een overzicht van de lesstof voordat we details gaan aanbieden. Dat gebeurt op school dus andersom.

WAAROM MOETEN WE DIT LEREN?

Op school moeten we grammatica leren en moet je weten hoe je effectief (woordjes) kunt leren om betere cijfers te halen. Het is dan wel handig dat je weet, hoe je als dyslect het beste de taal eigen kunt maken. De grote vraag die iedere leerling altijd heeft is “waarom”? We denken bij de vraag “waarom” altijd aan peuters/kleuters die de hele dag bij alles vragen – Waarom? Waarom? -.

Die vraag stellen we bij de begeleiding constant.

Waarom gebruiken we die tijd? Inzicht in het gebruik is voor iedereen nuttig maar voor deze leerlingen cruciaal. Een goede basis van de Engelse grammatica is essentieel wil je er verder op kunnen bouwen. Het is dus verstandig om de stof van het afgelopen jaar eens de revue te laten passeren in een begeleidingstraject alvorens er nieuwe stof bijkomt is het volgende jaar.

Daarom is er deze Grammar Bootcamp!

GRAMMATICA TOEPASSEN - HOE DOE JE DAT?

  • Wanneer we die tijd gebruiken?
  • Waarom gebruiken we dit tijd?
  • Wat gebeurt er eigenlijk als ik die tijd gebruik?
  • Hoe ziet de constructie eruit?

Grammatica heeft een doel. Het is niet een doel op zich, zoals het op school wel lijkt te zijn. Ik wil iets duidelijk maken, welke constructie heb ik dan nodig. Ze hebben alle tijd om vragen te stellen en we nemen de tijd voor elke constructie en gaan niet verder voordat we helder hebben wat we moeten doen

Grammar Bootcamp

4  modules

10 video’s met uitleg

10 werkboeken met oefenmateriaal

3 1-op-1 lessen voor al de vragen

Carolien Poels

Engels leren met dyslexie is een hele opgave. Maar met de juiste hulpmiddelen en benadering van de lesstof is het wel mogelijk om goede cijfers te halen.