Meer Tekstbegrip in 8 Stappen

Tekstbegrip: Hoe kies je wel het goede antwoord?

Teksten verklaren is net puzzelen! Je moet weten wat de bedoeling is om het goede antwoord te kunnen vinden. Verder moet je een strategie hebben om toe te passen. 

Een goed cijfer halen bij een leestoets cq leesexamen is maar gedeeltelijk afhankelijk van je woordenschat. Natuurlijk maakt een grotere woordenschat het makkelijker maar je zult altijd onbekende woorden tegenkomen. Op elk niveau en in elke tekst. Dus hoe ga je hier mee om?

 

Je kunt niet alle kennis uit een boek halen. Hoe handig het boek ook is 😃. In het boek beschrijf ik het principe. Er staan bijvoorbeeld oefeningen in om je stress onder controle te houden, er staan woordenlijsten in om je woordenschat te vergroten. Er staat nog meer praktische informatie in, De vaardigheden die nodig zijn om Engels leesvaardigheid te vergroten worden oa beschreven. 


Daarnaast gaat het natuurlijk om het toepassen van deze kennis. Iets snappen en iets kunnen toepassen zijn twee complet verschillende dingen. De training is volledig 1-op-1. Hij is volledig zijn afgestemd op de leerling, zodat je het maximale uit de training kunt halen. Er is geen groep waar je rekening mee moet houden, We kunnen inhaken op datgene waar hij specifiek mee worstelt. Dat maakt het zo waardevol. Samen met het feit dat je zelf je lesmomenten kunt uitkiezen. Hij krijgt toegang tot een Google Classroom waarin de lesmaterialen worden klaargezet. Het boek wordt thuisgestuurd. Verder krijg je toegang tot essentiele woordenlijsten. Geen ellenlange lijsten met woorden die je wellicht een keer tegen kunt gaan komen. Nee, je leert welke woorden je minimaal nodig hebt en dat maakt het leren ervan zoveel effectiever.  


Het is belangrijk dat er gewerkt wordt met “echt” materiaal en zo de verschillende tactieken eigen te maken. We gaan dan kijken welke vragen je fout doet en hoe dit komt. Veel leerlingen slaan dicht als ze veel woorden niet weten maar dat is helemaal niet nodig. 


Je moet weten op welke woorden je je moet focussen en hoe je achter onbekende woorden kunt komen, welke woorden je kunt opzoeken en welke strategie je toepast bij welke soort vraag. 

Hoe ga je om met onbekende woorden?

1️⃣ Wat doe jij als je een woord tegenkomt die je niet kent?

2️⃣ Weet je hoeveel tijd het opzoeken van een woord eigenlijk kost?

Het is heel waardevol en tijdbesparend om technieken van tekstbegrip te leren die minder tijd kosten om achter de betekenis van een onbekend woord te komen. Dit ga je leren. Hoe kun je de achter de betekenis van een woord komen zonder dat je constant naar een woordenboek hoeft te grijpen?

 

Heb je bijvoorbeeld ALLE woorden in een zin nodig om de hoofdgedachte eruit te halen? 

Een compleet, concreet plan van aanpak

 
☑️ Je krijgt toegang tot de online woordenlijsten in Quizlet zodat je ook op deze manier de woordenschat kunt vergroten.
 
☑️ Wat heb jij nodig voor betere resultaten?
 
☑️ Welke woorden heb jij nog nodig om je woordenschat te vergroten? 
 
☑️ Hoe pak je de verschillende soorten vragen aan? 
 
☑️ Hoe deel je de toets in? 
 
☑️ Hoe voorkom je tijdsgebrek aan het eind? 
 
☑️ Hoe ga je om (blokkerende) stress tijdens het toetsmoment?
 
☑️ Hoe ga je om met onbekende woorden zonder een woordenboek? 
 
☑️ Hoe zoek je woorden op in een woordenboek?   
 
☑️ Hoe kies je wel het goede antwoord uit de multiple choice opties?
 

Alle vaardigheden voor beter tekstbegrip

Er wordt vaak gezegd dat je niet hoeft te leren voor leestoetsen. Maar dat wil niet zeggen dat je niet KUNT leren voor leestoetsen.

Als je weet hoe je om moet gaan met multiple choice vragen is de kans veel groter dat je het goede antwoord eruit haalt. 

Ik krijg vaak de vraag dat leerlingen niet weten hoe je met bepaalde vragen om moeten gaan en dan het antwoord gaan gokken. Dat is zonde en zeker niet nodig!

Met kennis van de juiste vaardigheden haal je veel meer uit de leestoetsen. 

Het is een groot onderdeel van je eindcijfer dus waarom zou je dan antwoorden gaan gokken. 



Het lezen van teksten voor een leestoets of examen doe je niet voor je lol maar met een doel. Het is niet een doel op zich, zoals het op school lijkt te zijn. Met de juiste strategie met betrekking tot tekstbegrip weet je wat de bedoeling is bij elke vraag en kun beredeneren wat het goede antwoord is. 


Er is bepaalde kennis nodig om onbekende woorden te ontcijferen of te omzeilen. Leerlingen blokkeren vaak als ze (veel) woorden zien staan die ze niet kennen. Dit is niet nodig want er zijn strategieën toe te passen om achter de betekenis te komen van onbekende woorden – zelfs zonder een woordenboek.


Er is tijdens de training de tijd om vragen te stellen en we nemen de tijd voor elke constructie en gaan niet verder voordat we helder hebben wat we moeten doen.  

Voor het inplannen van de lessen krijg je toegang tot de online agenda. De leerling kiest hier zelf de gewenste dag en tijd.  Inplannen is dus volledig flexibel. Je plant ook zelf de frequentie in. Wil je 1x per week of meerdere blokken elkaar?  Dit bepaal je zelf – mits je de beschikbaarheid in de agenda ziet.  
 

Aan de hand van oude examens gaan we aan de slag met de examenvaardigheden. Zo weet de leerling precies wat hij kan verwachten en hoe dit moet worden aangepakt. 

We gaan ook kijken of er al gebruikt gemaakt wordt van alle hulpmiddelen waar  recht op is. 

Wanneer kun je beginnen?

De cursus “Meer Tekstbegrip in 8 Stappen” is online en je kiest zelf de data voor de 1-op-1 sessies in de online agenda die je in de aanmeldmail ontvangt. Geen files – geen reistijd – geen problemen met schooltijden of momenten dat er gesport moet worden. Na aanmelding wordt het boek gelijk opgestuurd. Jij bepaalt dus zelf aan de hand van de opties wanneer het beste uitkomt. 

Meer Tekstbegrip in 8 Weken

Wat anderen ervan vinden!

Carolien, bedankt voor de begeleiding. Mijn tekstbegrip is echt toegenomen en mijn cijfers veranderd van diep onvoldoende naar net voldoende. Voor mij een hele grote stap!
Dyslexie Academy
Martijn van Zijnen
Eind vorig schooljaar heb ik bij jou de cursus tekstbegrip gevolgd. Gemiddeld haal ik voor leestoetsen van zowel Engels als Duits altijd een 4.0 of lager, maar sinds ik bij jou de cursus heb gevolgd voor tekstbegrip Engels (waar ik voor het vak Duits ook ontzettend veel aan heb gehad) is de knop omgeslagen en ben ik steeds hogere cijfers gaan halen. Afgelopen periode heb ik eindexamen gedaan in oa. Engels en Duits en ben ik geslaagd met een 5.7 voor Engels (CE) en een 6.3 voor Duits (CE). Misschien niet de hoogste cijfers maar voldoende en voor mijn doen zijn deze cijfers ontzettend hoog! Ik ben er in ieder geval trots op! Ik wil je nogmaals heel erg bedanken voor de leerzame en effectieve cursus!
Dyslexie Academy
Hanne Bos
6vwo
Voor de training was het meer gokken en dat was dan ook nog eens het verkeerde antwoord. Nu kies ik steeds het goede antwoord. Mij woordenschat is ook sterk verbeterd. Ik kan woorden ontleden zoals unlimited = niet gelimiteerd of te wel ongelimiteerd. Ik heb veel meer zelfvertrouwen als ik aan een tekst begin. Inhoudelijk snap ik de tekst ook beter en het samenvatten per alinea helpt om bij het goede antwoord te komen.
Dyslexie Academy
Marleen Terpstra
6vwo
Ik ben deze cursus gaan doen omdat mijn Engelse leesteksten erg slecht gingen. Dit komt door mijn dyslexie. Nu weet ik hoe je een antwoord op een vraag in de tekst kan vinden zonder eerst de hele tekst te lezen. Ik heb nu meer overzicht en vind het sneller een goed antwoord.
Dyslexie Academy
Noor Knoop
3vwo
Voordat de lessen begonnen ging het niet zo best met Engels. Lezen ging langzaam/moeizaam en ik wist me geen raad met Engels. Ik vond het vooral ontzettend vermoeiend dat het lezen en leren door de trage leessnelheid zo ontzettend veel tijd kostte. Door middel van het leren van snellezen heb ik enorme tijdsvooruitgang geboekt en weet ik wat ik moet doen om mijn Engels te verbeteren. U heeft plezier in uw werk, weet wat u doet en brengt de "klant" tot gemak en steekt daar veel tijd in. Omdat er maar weinig mensen zijn die weten hoe dyslexie werkt/"verholpen" kan worden moeten andere leerlingen ook voor u kiezen. De beste bijles ooit!
Dyslexie Academy
Myra Canoy
5vwo
Het grootste probleem waar we tegenaan liepen was de leesvaardigheid. Nu het examenjaar is aangebroken en de cijfers drastisch aan het dalen waren zijn we op zoek gegaan naar hulp. We wisten niet hoe we het konden aanpakken. Na de lessen is er meer inzicht in hoe ze moet lezen en hier de juiste antwoorden bij moet zoeken. Haar woordenschat is vergroot en ze is zelfverzekerder. Ze heeft er zelfs weer zin in! Het stukje begrip en herkenning vanuit jouw kant scheelt ook veel. Je manier van aanpak is anders als andere coaches. Jouw kennis en uitleg waarom er een probleem ontstaat in Engels is verhelderend. Je rustige methode maakt het ook anders. Ik gun ook anderen de rust en de snelle methode om de leerlingen zichzelf te helpen en al ouders om je kind te kunnen helpen. Dit is goed voor elk kind!
Van ons in ieder geval

BEDANKT VOOR JE INZICHT EN HULP!
Dyslexie Academy
Noa Plenk
Moeder van dochter voor het examen
Dank je voor je bericht met meer uitleg over leesvaardigheid en de strategie erachter en uiteraard nogmaals dank voor het prettige telefoongesprek. Het is fijn om je te sparren, jij combineert grondige kennis met inzicht in en hart voor de leerling. Ik ga aan de slag met jouw tips. Nogmaals bedankt, succes met alles. Ik blijf je volgen. Groetjes,
Dyslexie Academy
Josette Roelofsen
Josette Roelofsen IMT
Nu weet ik hoe je de dingen moet toepassen, dat je altijd goed moet opletten bij het lezen van de zinnen en dat het altijd om de tekst gaat en niet om wat jij denkt of al weet.
Ik heb nu op school maar leesopdrachten gehad en daar snap ik nu meer van.
Dyslexie Academy
Leerling op evaluatieformulier
Het is fijn om de teksten met iemand eens goed door te lezen en nu wel te begrijpen. Jouw grammatica uitleg is mij het meeste bijgebleven. Ik ben trots op mijn cijfer van deze module. Het gaat steeds beter. In het begin had ik een 2,2 maar nu heb ik al een 6.3.
Dyslexie Academy
Leerling op evaluatieformulier

Engels leren met dyslexie.... Zo doe je dat!