Leesvaardigheid Engels
Tijdens deze Training Leesvaardigheid ervaar je dat het behalen van goede resultaten te verkrijgen is door leestactieken toe te passen. Wat zijn de 8 vaardigheden die je nodig hebt om het goede antwoord te vinden?

De dyslectische leerling heeft een visuele leerstijl die niet past bij de auditieve leerstijl die op school wordt toegepast. Deze omzetting is door de leerlingen zelf te maken maar dan moeten ze wel bewust zijn van hun leerstijl en hier meer om kunnen gaan. Ze zijn gebaat bij een overzicht van de lesstof voordat we details gaan aanbieden. Dat gebeurt op school dus andersom. Tijdens deze Examentraining Leesvaardigheid gaan we hiermee aan de slag.

 

WAAROM DEZE TRAINING LEESVAARDIGHEID?

Op school wordt er over het algemeen weinig aandacht besteed aan leesvaardigheid. De grote vraag die iedere leerling altijd heeft is “waarom”? We denken bij de vraag “waarom” altijd aan peuters/kleuters die de hele dag bij alles vragen – Waarom? Waarom? -. Die vraag stellen we bij de begeleiding echter constant. Waarom is dat het goede antwoord? Inzicht in het gebruik is voor iedereen nuttig maar voor deze leerlingen cruciaal. Elk antwoord is terug te vinden in de tekst. Het is soms net een puzzel en laten de leerlingen dat nu vaak wel leuk vinden. Ze hebben geen flauw idee waar ze moeten beginnen en hoe ze een tekst moeten aanpakken? Welke vaardigheden zijn er eigenlijk nodig om teksten goed te begrijpen?

Daarom is er deze Training Leesvaardigheid. Ze leren zich de teksten eigen te maken en zijn vervolgens goed voorbereid op school. De training is te gebruiken voor het examen leesvaardigheid maar eigenlijk voor ieder niveau. Elke leerling moet een goede leesvaardigheid hebben, hoe eerder je hier mee begint….. hoe eerder ze het resultaat ervaren.  

 

TEKSTEN LEZEN – HOE DOE JE DAT?

  • Welke soort teksten zijn er?
  • Wat zijn de verschillende soorten vragen?
  • Welke tactiek gebruik je bij welke vragen?
  • Wat zijn veelvoorkomende (werk)woorden in teksten?
  • Hoe helpen signaalwoorden bij het begrijpen van de vragen en de teksten?
  • Wat is woordopbouw en hoe helpt het bij het begrijpen van de vragen en de teksten?

Het lezen van teksten voor een leestoets of examen doe je niet voor je lol maar met een doel. Het is niet een doel op zich, zoals het op school wel lijkt te zijn. Met de juiste strategie weet je wat de bedoeling is bij elke vraag en kun je beredeneren wat het goede antwoord moet zijn.

Er is bepaalde kennis nodig om onbekende woorden te ontcijferen of te omzeilen. Leerlingen blokkeren vaak als je (veel) woorden zien staan die ze niet kennen. Dit is niet nodig want er zijn strategieen toe te passen om achter de betekenis te komen van onbekende woorden – zonder een woordenboek.

Ze hebben tijdens de training alle tijd om vragen te stellen en we nemen de tijd voor elke constructie en gaan niet verder voordat we helder hebben wat we moeten doen. Ze hoeven zich niet bezwaard te voelen dat de rest van de klas het al wel snapt en zij nog niet. Binnen no-time vliegen de vragen je om de oren en volgt het begrip daarna. Aan de hand van o.a. oude examens gaan we aan de slag met de vaardigheden. Zo weten ze wat ze kunnen verwachten en hoe ze dit aanpakken.

 

WOORDENSCHAT VERGROTEN – HOE DOE JE DAT?

Hoe kun je het beste je woordenschat vergroten? Ga je aan de slag met de woordenlijsten van school? Schaf je examenwoordenschat boeken aan? We gaan kijken wat de beste manier van woordenschat vergroten is die past bij de leerstijl van de leerling. Hoe groter de woordenschat is, hoe beter het begrip van de tekst is natuurlijk. Hoe groter de woordenschat is, hoe minder je hoeft te vertrouwen op de ontcijfer strategieen.

 

WANNEER KUN JE DIT ALLEMAAL LEREN? 8 UUR IN TE PLANNEN

Door de mogelijkheid om het zelf in te plannen kan het goed gecombineerd worden met school. Door de persoonlijke aandacht is er alle gelegenheid om vragen te stellen. Dit is trouwens geen mogen maar een MUST. Tijdens de les op school is hier vaak geen tijd voor en krijgen ze vaak te horen dat dit stof is die al behandeld is en dat ze daar in de les niet verder op ingaan. Als je dit een paar keer gehoord hebt, stel je geen vragen meer want dit levert toch niets op.

 

EXTRA BIJ DE TRAINING LEESVAARDIGHEID

  • Werkboek met uitleg, woordenlijsten en oefeningen GRATIS (ter waarde van €19,95)
  • Mogelijkheid om handige hulpmiddelen uit de webshop te komen zonder verzendkosten
  • Veel oefeningen om kennis te automatiseren
  • Alle aandacht om vragen te stellen en kennis in eigen tempo op te nemen

 

DIT WETEN ZE NA DE TRAINING LEESVAARDIGHEID

  • WELKE SOORT TEKSTEN ZIJN ER?

  • WELKE VRAAGSOORTEN ZIJN ER?

  • STAPPENPLAN VOOR HET BEANTWOORDEN VAN VRAGEN

  • WAT ZIJN VEELVOORKOMENDE, MOEILIJKE (WERK)WOORDEN?

  • HOE HELPEN SIGNAALWOORDEN?

  • WAT IS WOORDOPBOUW?

  • HOE HELPEN VOOR- EN ACHTERVOEGSELS?

  • HOE VERGROOT JE JE WOORDENSCHAT?

 

Deze 8 vaardigheden stellen de leerling in staat om de vragen strategischer te benaderen en tot het goede antwoord te komen.

wAT VONDEN ANDEREN VAN DE TRAINING!

Ik ben deze cursus gaan doen omdat mijn Engelse leesteksten erg slecht gingen. Dit komt door mijn dyslexie. Nu weet ik hoe je een antwoord op een vraag in de tekst kan vinden zonder eerst de hele tekst te lezen. Ik heb nu meer overzicht en vind het sneller een goed antwoord.
Dyslexie Academy
Noor Knoop
3VWO
Voordat de lessen begonnen ging het niet zo best met Engels. Lezen ging langzaam/moeizaam en ik wist me geen raad met Engels. Ik vond het vooral ontzettend vermoeiend dat het lezen en leren door de trage leessnelheid zo ontzettend veel tijd kostte. Door middel van het leren van snellezen heb ik enorme tijdsvooruitgang geboekt en weet ik wat ik moet doen om mijn Engels te verbeteren. U heeft plezier in uw werk, weet wat u doet en brengt de "klant" tot gemak en steekt daar veel tijd in. Omdat er maar weinig mensen zijn die weten hoe dyslexie werkt/"verholpen" kan worden moeten andere leerlingen ook voor u kiezen. De beste bijles ooit!
Dyslexie Academy
Myra Canoy
5VWO
Het grootste probleem waar we tegenaan liepen was de leesvaardigheid. Nu het examenjaar is aangebroken en de cijfers drastisch aan het dalen waren zijn we op zoek gegaan naar hulp. We wisten niet hoe we het konden aanpakken. Na de lessen is er meer inzicht in hoe ze moet lezen en hier de juiste antwoorden bij moet zoeken. Haar woordenschat is vergroot en ze is zelfverzekerder. Ze heeft er zelfs weer zin in! Het stukje begrip en herkenning vanuit jouw kant scheelt ook veel. Je manier van aanpak is anders als andere coaches. Jouw kennis en uitleg waarom er een probleem ontstaat in Engels is verhelderend. Je rustige methode maakt het ook anders. Ik gun ook anderen de rust en de snelle methode om de leerlingen zichzelf te helpen en al ouders om je kind te kunnen helpen. Dit is goed voor elk kind!
Van ons in ieder geval BEDANKT VOOR JE INZICHT EN HULP!
Dyslexie Academy
Noa Plenk
Moeder van dochter Noa in het eindexamenjaar