Engels leren met dyslexie - Hoe doe je dat?

Wat maakt Engels zo moeilijk om te leren?

Voor wie is deze training?

De training “Engels leren met dyslexie – Hoe doe je dat?” is voor onderwijsprofessionals. Als RT-er of docent Engels is het heel handig om handvatten te hebben wat betreft het aanbieden van de leerstof. Engels is een erg belangrijke taal en de beheersing is een onmisbare vaardigheid. Met een goede beheersing is de leerling goed voorbereid op zijn examen en zijn verdere (school) carriere. Het leren van Engels is echter niet voor iedereen vanzelfsprekend. 

* Waarom hebben leerlingen met dyslexie bijvoorbeeld zo veel moeite met Engels? 

* Wat kun je als docent de leerling hierin begeleiden?

* Hoe kun je de lesstof het beste aanbieden?

In deze training gaan we dieper in op zaken die voor leerkrachten belangrijk zijn om te weten in de begeleiding van leerlingen met dyslexie. De praktische handvatten zijn voor een leerkracht erg waardevol omdat ze eigenlijk voor iedere leerling werken maar vooral een extra tool is om te gebruiken als de “standaard” manieren niet blijken te werken.  

Je zult zien dat een kleine aanpassing in het lessenplan en grote verbetering oplevert voor iedere leerling. Nu is het vaak zo dat de les is geschreven voor 80%. Het kost echter niet meer werk om op deze manier de les voor te bereiden maar heeft wel als resultaat dat 100% van de klas mee komt. 

Het is een frisse, nieuwe kijk op het klassenklimaat gebaseerd op neurowetenschappelijk onderzoek. Een klimaat waar ALLE leerlingen tot leren komen! Dat willen we toch allemaal 🙂 

 

Dit gaat je een nog betere docent maken!

Na de training “Engels leren met dyslexie – Hoe doe je dat?” ben je beter instaat om te begrijpen waar de leerlingen tegenaan lopen. Met een kijkje in de denkwijze van leerlingen met dyslexie snap je ook beter waarom het leren voor hen zo lastig is. Middels het inzicht in de verschillende leerstijlen kun je beter inspelen op de behoefte van de leerlingen. Met kennis van de veelvoorkomende problemen en struikelblokken kun je samen met de leerlingen een plan van aanpak maken zodat hij beter in de les kan meekomen.

Je zult zien dat een kleine aanpassing in het lessenplan een verbetering oplevert voor iedere leerling. Nu is het vaak zo dat een lessenplan geschreven is voor 80% van de klas. Het kost niet MEER werk om een les voor te bereiden, het is enkel een ANDERE manier van lessenvoorbereiding. Nu hebben leerkrachten vaak het idee dat ze extra werk moeten leveren voor de verschillende soorten leerlingen. 

Met een frisse kijk op leren kun je veel meer leerlingen tegemoet komen. 

Een klassenklimaat waar meer leerlingen tot leren komen is dat niet wat er allemaal willen!

 

Dit ga je leren

  • Hoe leert een dyslect het best?
  • Het verschil in leerstrategieën
  • Waarom is het Engels zo moeilijk om te leren voor dyslecten?
  • Hoe bied ik de lesstof het best aan?
  • Met welke hulpmiddelen kan ik de leerling nog beter helpen?
  • Waar lopen leerlingen met dyslexie tegenaan?
  • Hoe kun jij hier als onderwijsprofessional het beste in ondersteunen?
  • Welke practische hulp kun je leerlingen met dyslexie bieden?
  • Hoe kun je in de klas rekening houden met de leerlingen met dyslexie?
  • Welke tips kun je geven bij het automatiseren van woorden?
  • Wat zou elke docent moeten weten over dyslexie?

09 JANUARI 2020 10.00-16.00

 

BONUS 1: Handboek “Engels leren met dyslexie….. hoe doe je dat?

Grammatica boek “Van Wanhoop naar Blijdschap” is BONUS 2

BONUS 3:  Koffie, thee, koekjes en een lunch tussen de middag

Wat anderen ervan vonden!

In een woord: Helder! En absoluut de moeite waard en aan te raden! Woordjes leren en werkwoorden toepassen is altijd een groot probleem bij de leerlingen. Mijn denkwijze mbt Engels is veranderd en ik weet nu waarom het leren van Engels zo moeilijk is. Ik heb dus meer begrip gekregen voor de problematiek. Ik weet nu hoe ik ze de woordjes beter kan laten aanleren en hoe ze werkwoorden kunnen toepassen in een zin.
Dyslexie Academy
Pauline de Groot
Het Nieuwe Eemland
Wat zijn leertips voor leerlingen met dyslexie (op het gebied van Engels)? Ik ga gelijk aan de slag met de woordebeelden. Deze hebben veel meer aandacht nodig en er moet ook meer aandacht zijn voor de uitspraak van woordjes. Zeker een aanrader voor andere onderwijsprofessionals! Het was een hele, fijne, duidelijke en zeer praktische dag! Ik heb het echt als zeer leerzaam en zinvol ervaren. Het was de reistijd (4,5 uur in totaal) meer dan waard. Er is me veel duidelijk geworden over het Engels wat ik me nooit eerder heb gerealiseerd; spelling en uitspraak verdienen evenveel aandacht bijvoorbeeld.
Dyslexie Academy
Lonneke van Uden
Theresia Lyceum
Ik wilde graag weten hoe ik dyslectische leerlingen praktische hulp kan bieden bij het aanleren van Engelse woorden. Wat mij daarom het meest bijgebleven is dat ik woorden het best visueel kan aanbieden en ze zo laten leren. Absoluut een aanrader! Iedere docent Engels zou deze training moeten volgen. Ik heb héél veel geleerd. Bedankt!
Dyslexie Academy
Tanja Langevoort
Nuborgh College
Ik zocht naar praktische manieren om Engels uit te leggen aan dyslectici / leerlingen met een rechtsgeorienteerde leerstijl. Vooral de grammatica overzichten + de leermethode met de kaartenbak zijn me het meest bijgebleven na deze dag. Je snap nu ook dat je niet lukraak maar overal plaatjes bij moet plakken maar de leerlingen beter zelf kunt laten visualiseren. Deze training zal ik zeker aan anderen aanraden. Hartelijk dank voor de fijne + leerzame dag met handige materialen!
Dyslexie Academy
Joke Perfors - Innemee
Jolingual Taal & Training Services
Ik wilde graag weten waarom leerlingen met dyslexie juist Engels zo moeilijk vinden. Wat me het meest is bijgebleven van de training is hoe belangrijk het is om leerlingen bewust te maken dat ze zowel uitspraak, betekenis en woordbeeld moeten weten. Dat je uitlegt waarom iets zo is en niet alleen dat iets zo is. De leerlingen moeten weten waarom het zo is. Ik wil de training zeker aan andere professionals aanraden. Het is zeer leerzaam. Je krijgt inzicht in hoe leerlingen met dyslexie leren en hoe je ze kunt helpen. De handvatten zijn ook handig voor leerlingen zonder dyslexie!
Dyslexie Academy
Mariska Schoon
Wellant College
Mijn collega's en ik zijn erg enthousiast over de fantastische materialen. We gebruiken ze veel in de klas. We hebben inmiddels ook de flashcards ingevoerd als manier om in de les de woordjes te leren voor een woordjestoets en zien dat dit voor veel leerlingen goed werkt!
Dyslexie Academy
Marjolein van der Plas
Haarlemmermeer Lyceum
Ik liep er tegenaan dat mijn kennis van de Engelse grammatica in combinatie met de Nederlandse grammatica niet toereikend en effectief genoeg was in de begeleiding van examenkandidaten. Ik heb daarom het meest opgestoken van de grammaticatijden. Welke heb je echt nodig bij het opbouwen van een Engelse zin en de opbouw van een Engelse zin. Hoe je leerlingen in de examenklas dit stuk kunt bijbrengen om hun brief schrijven bijvoorbeeld op peil te brengen. De training is zeker aan te raden! Nu ik zelf er meer mee bezig ben geweest en het voor mezelf weer meer helder is, kan ik het ook beter overbrengen op mijn studenten.
Dyslexie Academy
Gery van den Bruinhorst-Jongerden
Remedial Teaching praktijk De Ronde Venen
De docenten Engels waren erg bij!! Ze hadden al gelijk tips toegepast tijdens hun lessen. Bedankt voor een leerzame training.
Dyslexie Academy
Tessa Fennema
Logopediepraktijk Willewijs, Franeker
Men vond het een positieve en leerzame avond. Bedankt voor je presentatie. Hier volgt een verzameling van de reacties van de deelnemers aan de lezing Dyslexie en Engels.
- Nuttig
- Geeft stof tot nadenken
- Veel informatie
- Veel tips, praktisch
- Carolien komt kundig over
- Goede presentatie
- Leuk en interessant
- Boeiend en herkenbaar
- Veel nieuw inzichten
Dyslexie Academy
Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers (LBRT)
Haaglanden
Ik loop aan tegen de beperkte mogelijkheden om kinderen met dyslexie verder te helpen met Engels. Vaak is hun budget al ruim op voor de aanvang van de vreemde talen. Ik zocht manieren om hen beter te ondersteunen. De kaartenbak is mij het meeste bijgebleven. Goede tip! Ik wil de training zeker aanraden aan anderen. Hoewel ik zeker geloof dat er kinderen zijn die baat hebben bij deze hulp is het vaak nog een discussiepunt. Gelukkig waren er genoeg zaken wetenschappelijk onderbouwd in de presentatie.
Dyslexie Academy
Hanneke Verhoeckx - van der Kooij M ed
Remedial Teacher
Mijn hulpvraag was: Hoe kan ik dyslectische leerlingen van groep 7 & 8 de juiste ondersteuning geven. De focus ligt vaak op de ontwikkeling van lezen en spellen in de Nederlandse taal maar nu er Engels bij ons op school is ingevoerd vanaf groep 1 wil ik ook ondersteuning kunnen geven bij het onderwijs in de Engelse taal. Een dyslectische leerling in groep 7 is al zo gedemotiveerd dat ze niet meer in de les wil zijn. Daarom ga ik nu met haar Engels doen. Het kaartenbak systeem om woordjes te leren ga ik gelijk toepassen. Ik raad dit zeker aan!
Dyslexie Academy
Anja vd Plas
School voor jou

KOM DIT ALLEMAAL ZELF ERVAREN!

 09 JANUARI 2020 10.00-16.00

Engels leren met dyslexie..... hoe doe je dat?

€495,00

Dag vol inspiratie en nieuwe inzichten

Handboek "Engels & Dyslexie.... Hoe gaat dat samen?"

Grammatica boek "Van Wanhoop naar Blijdschap"

Vakinhoudelijke verrijking

Hoe leert een dyslectische leerling het best?

Hoe begeleid ik een leerling met dyslexie het best?

Wat maakt Engels zo moeilijk?

Wat zijn de struikelblokken?

Het belang van een grotere woordenschat

Het belang van uitspraak

Certificaat - Handig voor je persoonlijk ontwikkelplan!

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

Beperkt aantal plaatsen beschikbaar...... dus mis het niet!

Engels leren met dyslexie…. Zo doe je dat!

Sluit Menu
×
×

Winkelmand