Engels wordt steeds belangrijker. Een goede beheersing van het Engels is een onmisbare skill. Met een goede kennis van Engels is de student goed voorbereid op een studie of carrière. Het leren van Engels is echter niet voor iedereen vanzelfsprekend. Waarom hebben leerlingen met dyslexie bijvoorbeeld zo veel moeite met het leren van Engels? Hoe kun je als docent de leerling hierin begeleiden. Hoe kun je leerstof uit een linksgeoriënteerde leermethode aanbieden aan leerlingen met een rechtsgeoriënteerde leerstrategie? 

Wat anderen ervan vonden!

De docenten Engels waren erg blij!! Ze hadden al direct tips toegepast tijdens hun lessen. Bedankt voor een leerzame training!!

Tessa Fennema - Logopediepraktijk Willewijs, Franeker

Men vond het een positieve en leerzame avond. Bedankt voor je presentatie. Hier volgt een verzameling van de reacties van deelnemers aan de lezing Dyslexie en Engels:

- Nuttig
- Geeft stof tot nadenken
- Veel tips, praktisch
- Veel informatie
- Carolien komt kundig over
- Goede presentatie
- Leuk en interessant
- Boeiend en herkenbaar
- Veel nieuwe inzichten

Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers (LBRT) Haaglanden

Ik loop aan tegen de beperkte mogelijkheden om kinderen met dyslexie verder te helpen met Engels. Vaak is hun budget al ruim voor de aanvang van de vreemde talen op. Ik zocht manieren om hen beter te ondersteunen. De kaartenbak is mij het meeste bijgebleven. Goede tip! Ik wil de training zeker aanraden aan anderen.
Hoewel ik zeker geloof dat er kinderen zijn die baat hebben bij deze hulp is de manier waarop dus vaak nog een discussiepunt. Gelukkig waren er genoeg zaken wetenschappelijk onderbouwd in de presentatie.

Remedial Teacher Hanneke Verhoeckx - van der Kooij M ed

Mijn hulpvraag was: Hoe kan ik dyslectische leerlingen in groep 7 & 8 de juiste ondersteuning geven. De focus ligt op de ontwikkeling van lezen en spellen in de Nederlandse taal maar nu er Engels bij ons op school is ingevoerd vanaf groep 1 wil ik ook ondersteuning kunnen geven bij het onderwijs in de Engelse taal. Een dyslectische leerling in groep 7 is al zo gedemotiveerd dat ze niet meer in de les wil zijn. Daarom ga ik nu met haar Engels doen. Het kaartenbak systeem om woordjes leren ga ik gelijk toepassen.
Ik raad de lezing zeker aan!

Anja vd Plas - School voor Jou

Informatie & Inhoud

Doelgroep

Deze training is voor professionals. Als RT-er of docent Engels is het hel handig om handvatten te hebben wat betreft het aanbieden van de leerstof. 

In deze training gaan we dieper in op zaken die voor leerkrachten belangrijk zijn om te weten in de begeleiding van leerlingen met dyslexie. De praktische handvatten zijn voor een leerkracht erg waardevol omdat ze eigenlijk voor iedere leerling werken maar vooral een extra tool is om te gebruiken als de “standaard” manieren niet blijken te werken.  

 

resultaat

Na de training ben je beter instaat om te begrijpen waar de leerlingen tegenaan lopen. Met een verandering in denkwijze snap je ook beter waarom het leren voor een dyslect zo lastig is. Middels het inzicht in de verschillende leerstijlen kun je beter inspelen op de behoefte van de leerlingen. Met kennis van de veelvoorkomende problemen en struikelblokken kun je samen met de leerlingen een plan van aanpak maken zodat hij beter in de les kan meekomen.

Je zult zien dat een kleine aanpassing in het lessenplan een verbetering oplevert voor iedere leerling. Nu is het vaak zo dat een lessenplan geschreven is voor 80% van de klas. Het kost niet meer werkt om een les voor te bereiden, het is enkel een andere manier van lessenvoorbereiding. Nu hebben leerkrachten vaak het idee dat ze extra werk moeten leveren voor de verschillende soorten leerlingen. 

Met een frisse kijk op leren kun je veel meer leerlingen tegemoet komen. 

Een klassenklimaat waar meer leerlingen tot leren komen is dat niet wat er allemaal willen!

 

inhoud

Samenvatting:

  • Hoe leert een dyslect het best?
  • Het verschil in leerstrategieën
  • Waarom is het Engels zo moeilijk om te leren voor dyslecten?
  • hoe bied ik de lesstof het best aan?
  • Van welke faciliteiten mag een dyslect gebruik maken?

Deel 1:

  • Wat is dyslexie eigenlijk?
  • Welke leerstijlen zijn er?
  • Waarom is leren zo lastig?
  • Veelvoorkomende problemen bij dyslexie?
  • Wat zijn de struikelblokken?

Deel 2:

  • Hoe werkt het Engels klanksysteem?
  • Wat zijn de specifieke problemen bij Engels?
  • Hoe krijg ik een grotere woordenschat?
  • Wat maakt het Engels zo moeilijk?
  • Hoe leer je woordjes het beste?

Deel 3:

  • Begeleiding in de klas: Sociaal-emotioneel & Pedagogisch-didactisch
  • Vakinhoudelijke begeleiding
  • Lesmateriaal – instructies
  • Huiswerk is voorbereiding op proefwerk
  • Toetsen en beoordelen

 

Keuzemogelijkheden

Kies een programma dat het best past bij jouw schema en doelen.

lezing

€249,00

voor 2 uur

Inspiratie in vogelvlucht

Op gewenste locatie a €0.45 per km

Wat is dyslexie?

Wat maakt Engels zo moeilijk?

Welke leerstijlen zijn er?

Wat zijn de struikelblokken?

Het belang van grotere woordenschat

training

€599,00

voor 6 uur

Dag vol inspiratie en nieuwe inzichten

Boek "Engels leren met dyslexie - hoe doe je dat?"

Vakinhoudelijke verrijking

Hoe leert een dyslect het best?

Hoe begeleid ik een dyslect het best?

Wat maakt Engels zo moeilijk?

Wat zijn de struikelblokken?

Het belang van een grotere woordenschat

Bewijs van deelname

Engels leren met dyslexie…. Zo doe je dat!

Sluit Menu
×
×

Winkelmand