Je bekijkt nu De Magie van Mindmaps – In 3 stappen naar de perfecte mindmap

De Magie van Mindmaps – In 3 stappen naar de perfecte mindmap

EFFECTIEF STUDEREN MET EEN MINDMAP - HOE ZIT DAT?

Een leerling krijgt veel stof te verwerken gedurende zijn school carrière. Het probleem is vaak dat de leerlingen dan geen overzicht heeft van de kern die hij moet met kennen. Ze weten niet wat de hoofdzaken zijn en wat de bijzaken. Er worden misschien wel samenvattingen gemaakt maar nog steeds is het lastig om echt de verbanden te zien tussen de leren onderwerpen. Het blijven woorden op papier. Leerlingen met dyslexie zijn op zoek naar verbanden en logica – ook in de Engelse taal. Hier kun je perfect voor zorgen met een mindmap. Ik noem het de magie van mindmaps.

 

WAAROM EEN MINDMAP?

Naast dat het maken van een mindmap een leuke manier is van samenvatten, is het bijzonder effectief. Je kunt maar weinig woorden kwijt dus je moet goed nadenken voer de kern. Je rechter en je linker hersenhelft moeten samenwerken zodat het volledige potentieel van je hersenen wordt benut. Je hersenen kunnen informatie beter ordenen als het middels kleuren wordt aangeboden.

HOE MAAK JE VAN ENGELSE GRAMMATICA EEN MINDMAP?

Bij het leren van Engelse grammatica zijn 3 dingen belangrijk. Als je deze 3 dingen kunt , dan snap je de grammatica volledig.

  1. Welke tijd heb ik nodig?
  2. Hoe ziet deze tijd eruit?
  3. Is het een bevestigende / ontkennende of vraagzin?

in 3 sTAPPEN NAAR DE PERFECTE MINDMAP

De zaken die ik hieronder laat zien zijn geen vastomlijnde verplichtingen maar is een handleiding om mee aan de slag te gaan. Je zult zien dat jouw mindmap er heel anders uit zal zien dan mijn mindmap. Het gaat er om dat je de hoofdlijnen gaat inzien en middels deze hoofdlijnen de grammatica leert toepassen. Grammatica is geen doel op zich maar slechts een middel om duidelijk te maken wat je wilt zeggen. Laat je creativiteit los!

1. KIES EEN WOORD OF EEN WOORDGROEP

Een mindmap heeft altijd een woord of woordgroep in het midden van de pagina. Bij grammatica is dat vaak de term die gaat samenvatten. Bijvoorbeeld present simple. Het kan erg handig zijn om bij de tijden dezelfde kleuren en structuur te gebruiken. In andere situaties kan dit de titel van het hoofdstuk zijn. Je kunt het e-book gratis downloaden om te zien hoe ik dit gedaan. 

2. MAAK TAKKEN EN EVENTUELE SUBTAKKEN

Nu ga je vanuit het midden verschillende takken maken. Dit kunnen de paragrafen zijn van een hoofdstuk. Bij grammatica tijden zijn dit de situaties wanneer ik de present simple gebruik. Bedenk dat er op een tak maar een paar woorden passen dus je moet goed nadenken wat er bedoelt wordt.

Dan kun je ook nog subtakken maken met bijvoorbeeld een voorbeeld van het gebruik. Zorg dat voor elke tijd. De drie noodzakelijke onderdelen terugkomen.

  1. Wanneer gebruik je welke tijd?
  2. Welke formule heb je dan nodig?

3. GEBRUIK WOORDEN EN KLEUREN

We zijn gauw geneigd om te veel woorden te gebruiken. De kunst is om zo weinig mogelijk woorden te gebruiken. Onze hersenen kunnen lappen tekst niet onthouden vandaar dat een uitgeschreven samenvatting vaak ook niet werkt.

In een oogopslag moeten dingen duidelijk zijn. Een enkel woord kan een hele stortvloed aan associaties oproepen. Dat woord heb je nodig. Dit kan natuurlijk ook een tekening zijn. Door een goed gekozen woord of tekening wordt de rest van de kennis aangevuld. Ik zei al dat door mindmaps je hersenhelften moeten samenwerken. Dat zit als volgt. Het gebruik van woorden zorgt dat de linker hersenhelft aan het werk wordt gezet. Kleuren zorgen ervoor dat de hersenhelft ook mee moet doen. Informatie onthouden werkt het effectiefst als beide hersenhelften gestimuleerd worden om mee te doen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het combineren van woorden met kleuren en plaatjes/tekeningetjes de beste resultaten opleveren.

Leerlingen kunnen altijd precies vertellen in welke kleur blokje informatie geschreven stond. Zelfs weken later weten ze nog precies dat het in het blauwe boxje stond maar de tekst weten ze niet meer precies. Totdat we die meerdere keren herhaalt hebben en deze twee gekoppeld zijn.

dit kan ook bij grammatica engels

Carolien Poels

Engels leren met dyslexie is een hele opgave. Maar met de juiste hulpmiddelen en benadering van de lesstof is het wel mogelijk om goede cijfers te halen.